Kako izbjeći prevaru pri kupovini na internetu?

Otkako postoje stranice za naručivanje stvari sa interneta, postoji i bojazan ljudi da će biti prevareni jer ne mogu prije plaćanja vidjeti i isprobati proizvod koji kupuju. S druge strane, pri kupovini proizvoda izloženih na policama supermarketa i naših lokalnih prodavnica ljudi manje brinu o prevari jer mogu makar donekle isprobati proizvod koji kupuju, te se mnogi ljudi zbog straha da će biti prevareni često odlučuju za kupovinu proizvoda u gore navedenim supermarketima i radnjama, a ne na internetu gdje se u pojedinim slučajevima isti proizvod može naći i do 80% jeftinije (npr. maskice i zaštitne folije za mobilne telefone).

Kao osoba koja često naručuje sa interneta (iako bi se to u budućnosti moglo promijeniti zbog nedavno uvedenog plaćanja poštarine od 1.80 KM iako je ona uredno plaćena u zemlji iz koje proizvod dolazi), nalazio sam se u raznim situacijama koje spadaju u onu kategoriju stvari kojih se ljudi plaše pri kupovini na internetu, ali nikada nisam prevaren i nikada se nisam našao u situaciji koju nisam uspio riješiti. Upravo zbog toga sam odlučio napisati ovaj tekst u kojem ću sumirati svoja iskustva sa naručivanjem sa interneta, te vam dati nekoliko savjeta koji bi vam mogli biti od pomoći u tom procesu.

Zašto dva različita artikla imaju različitu cijenu?

Prva stvar koju ćete primijetiti kada budete tražili proizvod koji želite naručiti je cijena. Vjerovatno nećete odmah kliknuti na prvi link koji vam se pojavi na ekranu, nego ćete malo osmotriti i druge proizvode i njihove cijene (eventualno čak i poredati rezultate na osnovu njihove cijene). U tom procesu „skrolanja“ kroz rezultate primijetit ćete da se proizvod koji tražite prodaje po nekoliko različitih cijena. Zašto je to tako, i šta to znači? Je l’ to znači da je jedan proizvod prevara a drugi nije, i ako je tako, koji da naručim?

Prvo što biste trebali provjeriti jeste da li možda gledate aukciju tog proizvoda, pa je zbog toga cijena različita. Aukcije funkcionišu na principu „ko ponudi više – njegovo“, tako da je sasvim normalno da na aukcijama koje traju još par dana vidite cijenu koja je mnogo niža od ostalih cijena. Naravno, možete i vi dati svoju ponudu za taj proizvod i pokušati ga dobiti jeftinije (što je i meni lično par puta pošlo za rukom te sam dobio neke proizvode duplo jeftinije), međutim nemojte previše nade (ni novca) ulagati u aukcije.

Kada ste ustanovili da se ne radi o aukciji već o „običnoj“ odnosno standardnoj prodaji, a cijena je mnogo niža od ostalih, pogledajte ocjene i recenzije prethodnih kupaca. Na šta trebate obratiti pažnju kada su ocjene i recenzije u pitanju objašnjeno je u sljedećem dijelu članka, pa jednostavno „skrolajte“ do njega.

Na kraju, ako razlika u cijeni kod različitih prodavača nije nešto pretjerano velika (recimo, do pola dolara kada su u pitanju jeftiniji proizvodi, ili par dolara ako su u pitanju skuplji proizvodi), onda nemate potrebe za brigom jer je ta razlika u cijeni sasvim normalna. Štaviše, svaki dan se susrećemo sa njom kada u lokalnoj prodavnici kupujemo proizvod koji je za desetak-dvadeset pfeninga skuplji nego u nekom većem supermarketu. Međutim, svejedno trebate obratiti pažnju na iskustva prethodnih kupaca, što je opisano u sljedećem dijelu članka.

Ocjene i recenzije prethodnih kupaca

Kada ste našli tačno određeni proizvod koji želite kupiti, sljedeća tačka dnevnog reda jeste provjera ocjena i recenzija tog proizvoda, kao i korisnika koji ga prodaje. Ukoliko posjećujete sajt sa vašeg računara, navedene informacije nalaze se na desnoj strani ekrana, dok se te informacije na mobilnim telefonima nalaze pri dnu – korisničko ime korisnika koji prodaje artikal, te njegova ocjena u zagradi pokraj korisničkog imena. Ispod korisničkog imena nalazi se broj koji prikazuje odnos pozitivnih i negativnih ocjena korisnika i artikala koje je korisnik prodavao, na šta je također važno obratiti pažnju. Naravno, ovdje ste da saznate koji brojevi trebaju pisati tu a ne samo „okvirno“ kako izbjeći prevaru, tako da sada prelazimo na moja iskustva sa tim brojevima.

Kada je u pitanju ocjena korisnika (odnosno, broj u zagradi pored korisničkog imena) ne postoji striktno pravilo koje će reći da li je korisnik pouzdan ili ne. Pretežno naručujem artikle od korisnika koji imaju ocjenu 5000 i više, ali sam u nekoliko navrata naručio neke sitnice i od korisnika sa manjom ocjenom (poput 1000 ili 2000). Ono što je zaista bitno jeste odnos pozitivnih i negativnih ocjena korisnika koji bi generalno trebao biti veći od 95% pozitivnih ocjena (barem se ja držim tog „pravila“). Najčešće ćete se susretati sa korisnicima sa 98% i više pozitivnih ocjena, međutim ukoliko naiđete na nekog sa manjim postotkom pozitivnih ocjena od toga, to ne znači da je u pitanju prevara ili nešto slično.

Recimo, našli ste cijenu koja vam odgovara, ustanovili da je prodavac pouzdan i odlučili da kupite proizvod. Kada će on stići?

Vrijeme dostave i kašnjenje naručenih stvari

„Pratio/la sam sve korake iznad i naručio/la taj određeni proizvod koji želim. Sajt kaže da stiže nekad između 13. juna i 27. jula, ali danas je 29. juli i još nije stiglo, šta da radim?“

Čim prođe dan nakon datuma koji je napisan na sajtu pri naručivanju određenog proizvoda, ljudi imaju tendenciju da paniče jer proizvod nije stigao, a trebao je stići. Sa druge strane, dešava se i to da proizvod stigne i prije datuma naznačenog pri naručivanju – na što, naravno, niko ne izusti ni riječ. Kako onda pouzdano znati kada će proizvod doći?

Odgovor je – nikako (osim ako platite brzu dostavu i praćenje proizvoda, što uglavnom nećete učiniti jer u većini slučajeva košta više od proizvoda koji naručujete). Datum koji dobijete pri naručivanju artikla je vrijeme koje proizvodu „okvirno“ treba da stigne do vas, i nipošto nije tačan datum kada proizvod treba stići. Može se desiti, recimo, da se iz bilo kojeg razloga vaš proizvod zadrži na carini par dana više nego što je predviđeno, te samim tim isti stigne do vas par dana nakon naznačenog datuma. Dešavalo se čak da određena narudžba kasni i oko mjesec dana, ali svejedno dođe (a dešavalo se i da ne dođe – o tome nešto više u narednom dijelu članka). Bitno je na vrijeme uspostaviti komunikaciju sa prodavcem i javiti mu da proizvod kasni, nakon čega je na vama da se dogovorite kako ćete to riješiti.

Situacije u kojim se ja inače nalazim kada je u pitanju kašnjenje proizvoda izgledaju ovako: sačekam sedmicu dana nakon naznačenog datuma, te se tek nakon toga javim prodavcu i kažem mu kako proizvod još nije stigao, i pitam ga kako to možemo regulisati. Prodavac obično predloži da sačekam još jednu-dvije sedmice, te da ako i tada proizvod ne stigne, dobijem nazad svoj novac. Proizvod obično stigne u tih sedmicu-dvije, a ako ne stigne, prodavac održi svoje obećanje i vrati novac uz molbu da mu taj isti novac vratim ako proizvod ipak stigne.

Šta ako proizvod ne stiže ili dobijem pogrešan proizvod?

Kao što rekoh ranije, važno je na vrijeme uspostaviti komunikaciju sa prodavcem. Ukoliko proizvod ne stiže, javite mu se i objasnite situaciju kao što sam to opisao gore. Naručujem stvari sa interneta preko dvije godine, i dosad mi se nije desilo da ne dobijem novac nazad ukoliko proizvod ne stigne.

Postoji još jedna stvar koja se može desiti, a to je da dobijete pogrešan proizvod – recimo, maskicu za pogrešan telefon, ili prsten pogrešne veličine (kao npr. ja). Procedura je ista kao kad je u pitanju kašnjenje – uspostavite kontakt sa prodavcem i dogovorite rješenje koje oboma odgovara. Bio sam u situaciji da naručim prsten koji je stigao u pogrešnoj veličini, međutim s obzirom da mi je odgovarao za drugi prst, poslao sam prodavcu poruku da je prsten stigao, da je u pogrešnoj veličini, te zamolio da ubuduće pripaze kada budu slali proizvode mušterijama (dakle, nisam tražio nikakvu naknadu niti novac nazad). Prodavac mi se javio i izvinio, ponudio mi povrat polovine novca, te da prodam prsten i tako vratim uloženi novac. Dakle, i sa druge strane ima poštenih ljudi i ljudi koji žele nama kupcima pružiti što bolje iskustvo kupovine preko interneta.

 „Čekaj, zašto samo eBay, pa nije to jedini sajt za naručivanje sa interneta“

Naravno da nije, ali je najzastupljeniji te sam se zbog toga fokusirao prvenstveno na njega. Ista gore navedena pravila važe i za ostale sajtove za naručivanje sa interneta, bez obzira što neki sajtovi za online kupovinu nemaju isti princip funkcionisanja kao eBay.

„A šta je sa onih 1.80 KM dostave koju plaćam pri preuzimanju? Na sajtu je pisalo da je dostava besplatna“

Da, na sajtu piše da je dostava besplatna, što znači da prodavac snosi troškove dostave (odnosno prodavac plaća poštarinu u državi iz koje šalje proizvod). Međutim, vlasti u BiH su zaključile da ipak i kupci trebaju platiti poštarinu bez obzira što je ista uredno plaćena u zemlji porijekla pošiljke, ali su istovremeno odlučile i da ne obavijeste prodavca o tome, što znači da naručivanjem proizvoda sa interneta plaćamo duplu poštarinu.

Isplati li se, onda, naručivati proizvode sa interneta? Odgovor je – i da i ne. Ukoliko je u pitanju nešto što ne možete kupiti u BiH, a to vam je potrebno, onda se isplati naručiti to sa interneta. Ukoliko želite naručiti nešto što možete kupiti u BiH, provjerite cijenu toga u BiH – možda je jeftinije kupiti taj proizvod kod nas, nego plaćati duplu poštarinu (ili, kako bi to naš narod rekao, pazite da vam ne bude „skuplja pita nego tepsija“).

Otkako je uveden novi zakon o plaćanju poštarine od 1.80 KM, stiglo mi je nekoliko proizvoda koje sam naručio ranije: privjesak za ključeve, par narukvica i par staklenih folija za mobilni telefon. Privjesak me je, sa dostavom, koštao manje-više onoliko koliko bih ga platio i u BiH, što znači da sam bespotrebno čekao čak dva mjeseca da isti stigne na moju adresu. Narukvice su koštale nešto manje nego što bih ih platio u BiH, ali i dalje nedovoljno da se zapravo isplati čekati mjesec-dva za dostavu. Jedina stvar koju se isplatilo naručiti i koju ću i dalje nastaviti kupovati preko interneta jesu prvenstveno zaštitne folije, ali i maskice za telefon, jer su jedne od rijetkih stvari koje se zapravo isplati i dalje naručivati sa interneta – uprkos prevari u vidu poštarine od 1.80 KM koju i dalje ne možemo zaobići.


Naslovna fotografija: knowtechie.com/

nedim.kujrakovic

nedim.kujrakovic

Comments are closed here.