Hvala što si riješio/la kviz!
ODGOVORI:
1.b, 2. b, 3. c, 4. a, 5. b, 6. b, 7. d, 8. c, 9. a, 10. c, 11. a, 12. b
⇒ Ukoliko si odgovorio/la točno na najmanje 10 od ukupno 12 pitanja, odlično poznaješ temu medijske pismenosti.
⇒ Ukoliko si odgovorio/la točno na 6-9 od ukupno 12 pitanja, dobro poznaješ temu medijske pismenosti. Kako bi stekao/la još više znanja o medijskoj pismenosti, preporučujemo ti sljedeću internet stranicu na kojoj možeš naći brojne članke o medijskoj pismenosti: http://www.medijskapismenost.net/o-medijskoj-pismenosti
⇒ Ukoliko si odgovorio/la točno na samo do 5 od ukupno 12 pitanja, ne poznaješ baš najbolje temu medijske pismenosti. Više o ovoj temi možeš pronaći u sljedećem istraživanju: https://media.ba/sites/default/files/mladi_mediji_problematicni_medijski_sadrzaji_web.pdf?fbclid=IwAR3lIalS1AU1RxuKVCH3e7z8cNsGBCCpRbt9LoYmsfkwCoSGgT_QjIsyIlY
- Medijska pismenost je sposobnost pristupa, analize, vrednovanja i odašiljanja poruka posredstvom medija. Ona podrazumijeva set kompetencija koje omogućavaju sigurno korištenje medija, informirani izbor, zaštitu sebe, razumijevanje sadržaja i usluga.
- Regulatornoj agenciji za komunikacije BiH se prijavljuje kršenje medijskog kodeksa na televiziji i radiju. Ona potom provjerava jesu li i u kojoj mjeri prekršena pravila emitiranja i odlučuje o mjerama/kaznama koje će izreći televiziji ili radiopostaji.
- Govor mržnje, sadržaji koji bi vjerojatno mogli ozbiljno narušiti fizički, psihički ili moralni razvoj maloljetnika, prekomjerno trajanje televizijskog oglašavanja, lažno izvješćivanje su samo neki od sadržaja koji su podložni tužbama.
- Vijeće za tisak/štampu u BiH je samoregulatorno tijelo za printane i online medije koje: posreduje kao medijator između nezadovoljnih čitatelja i printanih i online medija, nadgleda primjenu Kodeksa za štampu/tisak i online medije BiH, unapređuje profesionalne standarde u tisku i online medijima u BiH, štiti javnost od neprofesionalnog i manipulatorskog novinarskog izvješćivanja, te štiti medije od političkih, ekonomskih i svih drugih pritisaka koji ugrožavaju slobodu informiranja i slobodu medija.
- Impressum je dio online medija s podatcima o mediju – on sadrži: naziv medija, sjedište izdavača, e-mail adresu redakcije, imena odgovornih urednika/ca medija i pojedinačnih rubrika, te imena osoba koje čine redakciju medija.
- Kodeks za štampu/tisak i online medije u BiH odnosi se samo na printane i online medije koji ga potpišu.
- Usprkos potrebi da se radi na razvijanju vještina medijske pismenosti kako bi se mladi mogli zaštititi od radikalnih, propagandističkih i obmanjujućih sadržaja, nadležne institucije još uvijek nisu prepoznale medijsku pismenost kao bitan segment demokratizacije bh. društva i ne izučava se kroz formalno osnovno i srednjoškolsko obrazovanje.
- Društvene mreže su komunikacijske platforme, odnosno besplatni online servisi koji korisnicima omogućuju raznovrsne vidove komunikacije sa svijetom i mogućnost vlastite prezentacije (Facebook, Instagram, Twitter itd.).
- Klikbejt je senzacionalistički naslov koji pogrešno predstavlja članak ili video prilog koji najavljuje, s ciljem da privuče čitatelje da kliknu na takav link.
- Medij je sredstvo javnog obavještavanja koje riječima, slikom, odnosno zvukom prenosi urednički oblikovane informacije, ideje i mišljenja i druge sadržaje namijenjene javnoj distribuciji i neodređenom broju korisnika (dnevne novine, servis novinske agencije, radio-program i televizijski program i elektronska izdanja tih medija, kao i samostalna elektronska izdanja – uređivački oblikovane internet stranice ili internet portali…). Medij nije: knjiga, film, nosač audio i audio-vizualnog sadržaja, znanstveni i stručni časopis namijenjen prvenstveno informiranju ili obrazovanju određene profesionalne grupe, katalog, bilten, elektronska publikacija državnih organa i organizacija, tiskani materijali poput letaka, plakata i sličnih sredstava javnog obavještenja, internet pretraživač, internet forum, društvena mreža…
- Temeljne funkcije medija su informiranje, edukacija i zabava.
- Mediji se dijele na javne, profitne i neprofitne. Javni mediji u Bosni i Hercegovini u potpunosti ovise o financiranju iz javnih budžeta. Procjenjuje se da većina, tj. oko dvije trećine, sredstava iz javnog sektora otpada na financiranje javnih medija, odnosno dvije novinske agencije (FENA i SRNA), tri emitera koji čine javni RTV sistem (BHRT, RTVFBiH i RTRS), te 81 kantonalni, gradski i općinski javni RTV emiter. Javni mediji su regulirani posebnim zakonodavstvom i imaju posebne ovlasti i obveze.