Brutalni, iskreni, žestoki i smeli. Tako je bend D ZOO, momke sa sjevera Srbije, opisao muzički kritičar Milan Popović. Ovaj bend je prije tri godine krenuo stazama gupe Oktopus iz Subotice. Oba benda veže pripadnost gradu secesije sa sjevera Srbije. Oba benda pobijedila su na najdugovječnijem rok festivalu na Balkanu – Gitarijadi u Zaječaru. Pobijedili su na gitarijadi nekoliko godina nakon osnivanja u petočlanom sastavu.
Oktopus je titulu aspolutnog pobjednika u Zaječaru dobio još u prošlom vijeku kojem pripadaju, jer su osamedesetih godina rasformirali grupu. Po ocjenama stručnog žirija bend D ZOO je 2014. godine proglašen za najbolji bend s prostora Srbije na istoj gitarijadi što je bila prekretnica u afirmiranju benda. – Brutalni, iskreni, žestoki i smeli, kako ih je opisao kritičar Milan Popović.

-Kada razmišljam o Gitarijadi uvek mi se vrati osećaj uzbuđenja, ali i nostalgije iako su prošle tek tri godine od osvojene nagrade. Pre Gitarijade smo pokupili nagrade na svim demo festivalima na kojima smo učestvovali i to nas je napunilo neophodnim samopouzdanjem i učinilo nas spremnim za izlazak na stejdž pred 30 hiljada ljudi. Komentari žirija pretežno su bili usmereni na uvežbanost benda, uniformisanost, komunikaciju sa publikom, energiju i osećaj da bend tačno zna šta radi u svakom trenutku. Sve je ovo bilo prelepo, dok nismo ušli u svet „odraslih“ i izbacili svoje prvo zvanično izdanje. Situacija je postala znatno teža i naš nagli uspon, bio je usporen izuzetno teškom situacijom na domaćoj sceni, kazuje nam Filip Budanović, osnivač i vokal u bendu.
D ZOO je aktivan od 2011. godine. Tekstovi benda inspirisani su urbanim temama, sa kritičkim diskursom stvarnosti, punim ironije. Oni u muzičku scenu žele unijeti novu energiju, želju za drugačijim komuniciranjem i razumijevanjem realnosti. D ZOO je u svojoj ranoj fazi, pred spomenute Gitarijade pokupio nagrade na festivalima Omladina, BARF, BDFL. Iza sebe imaju dva studijska albuma – “Welcome To D ZOO” (2012) i nedavno objavljeni “Treća Armija Trećeg Sveta” (2016), koji su izašli pod okriljem izdavačke kuće Nocturne Media.
D ZOO njeguje divlji, vlasiti zvuk bez posebnog žanrovskog određenja. Riječ je o crossover stilu koji podrazumijeva kombinaciju različitih žanrova. Najbliže određenje muzičkog karaktera benda je nu metal što predstavlja kombinaciju metala, punka, hip hop-a i crossovera. U petočlanu ekipu, svaki član donio je nešto posebno kada je u pitanju žanrovski uticaj. Novi talas domaćih hip-hop izvođača s početka ovog vijeka najviše je uticao na karakter zvuka ovog benda.
Evolucija zvuka je i dalje prisutna. Mislim da se nikada neće završiti i da ćemo konstantno tragati za novim muzičkim formama ili makar varijacijama postojećih. Bend na zadnjem albumu naginje ka nu metal zvuku, kombinujući ranije uspostavljeni rap-metal sa nekim novim elementima kako vokalno, tako i instrumentalno. Počinjemo da razmišljamo o zvuku za naredni album, a to je proces koji se konstantno dešava, tako da će krajnji rezultat biti poznat tek kada pesme budu gotove. Društveno angažovani tekstovi su nešto što je obeležilo našu dosadašnju karijeru. Razmišljajući o tekstovima, osećamo potrebu za više introspekcije i prodiranja u neistražene, zakopane delove naših ličnosti. Verovatno je da će novi album doneti promenu i na tom polju, naglašava Filip.
Sirov i brutalan zvuk do izražaja su došli na drugom albumu kroz osam numera u trajanju od 33 minute. Album “Treća Armija Trećeg Sveta” vrata su na koja je bend iz demo svijeta ušao u svijet prepoznatljivih, afirmiranih bendova u Srbiji. Album je došao u vidu nagrade za pobjednika Zaječarske gitarijade i sniman je prošle godine za izdavačku kuću “Nocturne Media.” Omot albuma uradio je Leo Fon Punkerstein, gitarista benda Goblini.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLCNrTKQS0PIa_7F_0ysYiVOdu1-L8Stqi – ALBUM
-Snimanje albuma je proteklo odlično u sjajnoj radnoj energiji. Bend je deset dana živeo u Beogradu koliko je i trajalo snimanje albuma. Album je sniman u studiju „Blaze“ u saradnji sa producentom Milošem Mihajlovićem koji nam je u celodnevnim sesijama snimanja pomagao da održimo koncentraciju na visokom nivou i dodao svoj lični pečat na materijal. D ZOO je zadovoljan albumom od prve do poslednje pesme. Album zvuči zrelo, a tekstovi postaju aktuelniji svakog dana. Komentari većeg dela slušalaca su takođe pozitivni. Deo kojim nismo zadovoljni jeste plasman albuma. Novi, mali bendovi, imaju velike poteškoće da snimljeni materijal pruže ljudima koji to žele da čuju. Podrška izdavačkih kuća, medija i ostalih faktora relevantnih za prodor na scenu, je skoro ravna nuli. U narednom periodu ćemo pokušati da istražimo nove kanale kojima ćemo doći do publike, nastavlja Filip.
S obzirom na žanr, ne iznenađuju buntovne pjesme kroz koje sipaju kritike na društvenu zbilju Subotice, Srbije ali i Balkana gdje ne manjka inspiracije za ovakve pjesme. U društvu u kojem glavnu riječ vode „Hipnotisane glave“ kako nosi naziv jedna pjesma s drugog albuma, onda na scenu stupa D ZOO, ispunjen iskrenošću, sirovom energijom koji ne ostavlja prostor za kompromis. Kako se oni snalaze u svemu tome?
–Reč ‘snalazimo’ je zapravo ključni deo priče. Dakle, ne idemo putanjom koja bi možda bila očekivana za jedan mladi, perspektivni bend. Primorani smo da se snalazimo i to činimo prilično dobro. Kritika možda nije mainstream, ali je svakako poželjna. Veliki procenat srednjoškolaca na našim svirkama govori nam da su iskrenost i kritički osvrt na društvenu realnost poželjni i neophodni. Naši tekstovi namenjeni su upravo mladim ljudima koji su željni odgovora, koji tragaju za nekim vrednostima, a koje ne mogu da pronađu u društveno-političkom habitatu u zemljama Balkana. Nažalost, odgovore nemamo, niti možemo da ih pružimo, ali postavljamo pitanja i u sinergiji sa publikom jedni druge podstičemo na razmišljanje, ističe on.
U svoj ZOO ne puštaju nedisciplinu. Od osnivanja, profesionalnost i evolucija ka pozitivnom je filozofija koju bend prati. Ovakav odnos prema onome što rade još u ranoj fazi donio im je nastupe s najpoznatijim muzičarima na ovim prostorima poput Beogradskog Sindikata, Prti Bee Geea, Sunshinea, Marčela. Momci sa sjevera ove nastupe iskoristili su da bi se dodatno afirmirali te pronašli put do uvijek kritički raspoložene publike.
-Nastupi sa velikim imenima su naravno u tom momentu bili nešto neverovatno za nas i zaista stvarali osećaj ostvarenja dečačkih snova. Mislim da je bitno da stariji pružaju podršku mlađima. Ta vrsta kolegijalnosti je neophodna za život i opstanak scene. Na tim koncertima smo upijali sve što vidimo i čujemo, sticali iskustva i stvarali sopstveni imidž. Sa nekima od njih smo i danas u kontaktu i razvili smo lepu saradnju i prijateljstva, kaže naš sagovornik.
Kritičari im predviđaju da bi u budućnosti mogli biti predvodnici nekog novog, „Novog talasa“ na ovim prostorima. Svakako da svojom energijom, realnošću i buntovnošću podsjećaju na novotalasne bendove s ovih prostora koji su sedamdesetih i osamdesetih gajile buntovnost kod mladih.
-Takve vrste predviđanja, u ovom momentu, zvuče utopijski nerealno i teško ostvarljivo. Postoji mnogo fantastičnih bendova u našoj generaciji koji se susreću sa identičnim problemima. Ne dozvoljavamo da se scena potpuno uguši i zato guramo jedni druge i vučemo kada je neophodno. Planovi uvek postoje i ostvarujemo ih u onoj meri u kojoj nam to sredstva dozvoljavaju. Trenutno stavljamo akcenat na snimanje spotova i rad na materijalu za novi album, zaključuje Filip.
Danilo Kiš, velikan jugoslavenskog pera također iz Subotice, govorio je je da bi čovjek trebao gajiti sumnju u vladajuće ideologije i prinčeve, te se držati podalje od prinčeva. D ZOO crew ne samo da sumnja, oni svoju sumnju ispoljavaju glasno na bini predvodeći masu pa su tako i od prinčeva daleko.