Ako ste danas imali priliku prošetati Sarajevom, na prostoru općine Centar, zasigurno ste mogli primijetiti da grad krase plakati umjetničkih djela. Mada ovo nije prvi put da Sarajevo osvane u umjetnosti, najnovija akcija doima se kao dobro promišljen umjetnički performans. Za početak, počinitelji nisu ukrasili grad poezijom nego radovima likovnih umjetnika. Osim toga, kroz izložbu je moguće prošetati kao kroz galeriju, samo što galerija ovih umjetnika je javni prostor.
Svakako, postavlja se nekoliko pitanja. Prije svih, tko je i zašto transformirao sumorne arhitektonske elemente Sarajeva u umjetnost? Da li autori ovim plakatima žele da skrenu pozornost na nedostatak izložbenih prostora i prilika da se izraze? Da li bi se ovaj čin mogao gledati kao “oslobađanje” javnog prostora? Gdje prestaje umjetnost, a započinje vandalizam? Odgovori na ova pitanja kriju se u potpisima “Poetic Terrorism” koji se nalaze pored nekolicine radova. “Poetic Terrorism” je umjetničko djelovanje koje se pripisuje P.L. Wilsonu filozofu, anarhisti, umjetniku, poznatijem pod pseudonimom Hakim Bey.
Hakim Bey uvodi koncept poetskog terorizma 1991. godine u svojoj knjizi “Temporary Autonomous Zone” predlažući da poetski terorizam omogućava umjetniku ponovnu začuđenost, oduševljenost, ali i uznemirenost s ciljem proširenja granica vlastitog nečistog uma. Bey dalje tvrdi da globalizirani strah od prisustva svakodnevnih nasilnih činova terorizma umjetnik transformira kroz nenasilne poetske akcije. U toku njih, umjetnik vlastiti strah od bivanja viđenim premašuje postavljajući dijelove sebe u razgovor koji otvara novi kontakt s poznatim elementima grada. Lokalni umjetnici i umjetnice hrabro izlaze iz prostora galerija u prostor svakodnevice, te uspostavljaju dijaloge s nijemim zidovima i imaginarnim granicama nametnutim od strane nevidljivih, ali prisutnih institucija i individua.
Kako Hakim Bey danas ima 72 godine, veoma je teško povjerovati da je baš on došao u Sarajevo ili organizirao ovu akciju. Identitet počinitelja na kraju nije toliko bitan, njihovo djelovanje donosi rezultate. Plakati „Poetskih terorista“ skreću pozornost građana Sarajeva, koji barem na kratko usporavaju i zastaju kako bi pregledali nesvakidašnju umjetnost.
U slučaju da i vi žele prošetati izložbom, preporučujemo rutu od ugla ulice Obala Kulina bana 2 preko Ajfelovog mosta ulicom Hamdije Kreševljakovića do prolaza na broju 13 (kod kina Meeting Point), zatim Radićevom, Maršala Tita do prolaza na broju 36 (kod McDonald’s-a), a zatim ulicom Branilaca Sarajeva do BKC-a.
* Nekoliko plakata moguće je pronaći i u na uglu ulice Hamdije Kreševljakovića i Čobanije
Foto: Dobre Kote