Digitalni marketing je budućnost!

Prošao je maj, a s njim male i velike mature. U junu nam predstoje upisi u srednje škole i na fakultete i zbog, svima nam poznate, teške situacije za zapošljavanje u Bosni – odabir odgovarajuće škole i fakulteta je često noćna mora. Formalno obrazovanje ovdje odavno nije ulaganje u budućnost niti bilo kakva garancija pronalaska posla, ali ono što ipak daje nadu u nešto bolje sutra jeste internet.

Raznorazni modeli onlajn učenja bukvalno bilo čega što vam pada na pamet mogu se pronaći na internetu.

Jedna od najpopularnijih i, po svemu sudeći, i najisplativijih, oblasti za učiti jeste digitalni marketing. Za sve vas koji se u budućnosti vidite u tom svijetu istražili smo šta je to, laički rečeno, digitalni marketing i na šta sve treba da obratite pažnju.

Svjedoci smo da se svijet i život teško više mogu zamisliti bez interneta i društvenih mreža i da će – ako je sudeći po sadašnjoj popularnosti – u budućnosti ta oblast samo napredovati i rasti. Više ni jedna firma, branša i biznis model ne može biti i nije uspješan/na bez uplitanja digitalnog marketinga. Posmatrano iz šire perspektive može se reći da je on „posljedica“ popularnosti Fejsbuka, Instagrama, Ju Tjuba i sličnih platformi. Podrazumijeva korištenje mogućnosti digitalnih kanala za „izlazak“ određenog proizvoda na onlajn tržište i njegovo plasiranje do kupca.

Brendiranje, oglašavanje, strategije, copywriting, content, advertajzing, influensing, haštag, istraživanje tržišta, društvene mreže… – sve su to termini i podoblasti digitalnog marketinga, iza kojih se, uslovno rečeno, kriju ljudi i alati koji u znatnoj mjeri kreiraju našu stvarnost.

Mnogi su na vrijeme prepoznali potencijal te oblasti, pa i mnogi mladi ljudi koji su odrastali uz društvene mreže i veoma rano shvatili kako da spoje ugodno s korisnim. Svi ti jutjuberi, influenseri… sve je to jedan oblik digitalnog marketinga. Shodno toj velikoj popularnosti, sve je više marketinških agencija, stručnjaka, frilensera kojima je na raznorazne načine digitalni marketing glavni ili sporedni izvor primanja. Možda se baš i zbog toga što je „in“ baviti se marketingom, neupućenima čini da je tu laka zarada, da se tek uz veoma malo rada, uz površno poznavanje materije i skoro pa improvizujući može ostvariti karijera marketing stručnjaka.

Da sve to nije tako jednostavno, ali da nipošto nije nemoguće, potvrdio mi je sagovornik na ovu temu Aleksej Đurđević, marketing stručnjak i jedan od osnivača i predavača Moje Digitalne Akademije iz Banjaluke:

„Marketing definitivno nije samo improvizacija i posao koji donosi brzu zaradu; apsurdno je i uvredljivo za osobe koje se ozbiljno bave marketingom tvrditi tako nešto. Ukoliko neko radi na sebi 16 sati dnevno sigurno će mu biti potrebno manje godina da dostigne nivo stručnjaka, za razliku od osobe koja radi 4 sata dnevno. Vrijeme je relativan pojam, a kapaciteti i potencijali svakoga od nas su različiti.“

Aleksej Đurđević, stručnjak za digitalni marketing

Privlačnost tog svijeta se, donekle, krije u tome što ne podrazumijeva diplomu formalnog obrazovanja i što i bez toga možete postati uspješni i dobro plaćeni.Kreativnost i originalnost su poželjni. Možete raditi odakle hoćete za bilo koga bilo gdje u svijetu.

Vaše znanje i napredovanje se cijeni, a možda i najbitnije – ono se plaća. Druga strana medalje jeste da je potrebno puno vremena da se sve to istraži, nauči, usvoji i primijeni. Nekad je teško doći do prvog klijenta. Oduzima dosta vremena i zahtijeva solidno poznavanje engleskog jezika. Potrebno je, naravno, da imate i dobar računar i još bolju internet konekciju, a za neke napredne nivoe fotoaparat, kameru i sl. Važno je biti spreman za učenje u kontinuitetu, nikako kampanjski i biti uporan, rizikovati i dozvoliti sebi greške.

Digitalni marketing natjerao je mnoge da na biznis i poslovanje počnu gledati iz drugačije perspektive.

Istovremeno, strujanja u ovoj oblasti se mijenjaju i reinterpretiraju skoro pa svake sekunde. Tržište se lako zasiti i – ako hoćemo da ostanemo u igri ili čak budemo glavni igrač – moramo se prilagođavati, stalno učiti i usavršavati se. To je jedan od razloga zašto za dobre marketare uvijek ima posla.

„Tržište rada definitivno nije prezasićeno osobama koje se bave digitalnim marketingom. U 16 mjeseci koliko već postoji MDA, ostvarili smo saradnju s više marketinških agencija i kompanija unutar Banja Luke, gdje im šaljemo polaznike koji su uspješno završili MDA da obavljaju poslove na pozicijama kao što su menadžer društvenih mreža, grafički dizajner, digital marketing asistent, digital marketing menadžer itd. Isto tako, nije rijedak slučaj da su naši bivši polaznici poslije MDA dobili i prve freelance klijente. Potreba tržišta rada za marketing stručnjacima se nije u tolikoj mjeri povećala kao potreba za stručnjacima iz oblasti digitalnog marketinga.

S obzirom na to da je ovo relativno novo zanimanje – nazvaćemo ga stručnjak za digitalni marketing, samim tim će i potražnja za tim kadrom iz dana u dan sve više i više rasti, upravo iz razloga što je navedeno zanimanje deficitarno, a tržište rada vapi za novim stručnjacima iz ove oblasti“, kazao je A. Đurđević.

Mnoštvo je članaka, knjiga, predavanja, konferencija, savjeta, onlajn ovih i onih kurseva i teško je razdvojiti žito od kukolja i znati da li je to znanje koje nam se tu nudi moguće upotrijebiti ili je već prevaziđeno. Postoje i regionalne Fejsbuk grupe gdje početnici i stručnjaci razmijenjuju znanja i iskustva. Kao i u svakoj branši, tako i u marketingu, mnogi prodaju maglu, nisu skloni riziku, nego uz sitne izmjene prilagođavaju sebi tuđe ideje. Članovi Fejsbuk grupe Marketing za početnike na ta pitanja odgovaraju sljedeće:

Bjanka Badrov: Ja sam u B2B marketingu (Prim. Aut. B2B odnosi se na onlajn trgovinu gdje jedan poslovni sistem prodaje robu i usluge drugim poslovnim sistemima. Primjer su web shop platforme) i tu često vidim to ‘maskiranje’ istine o proizvodu. Jako je teško biti originalan, prije svega jer je dosta toga već viđeno. To je jedna strana medalje. Druga strana medalje su donosioci odluka, koji nekad ne vole biti originalni, nego se drže ‘isprobanog recepta’.

Ines Klemenčić: Nikada laganje i prodavanje magle, inzistiramo da nađemo način uvijek da unaprijedimo uslugu i proizvod pa da nema nikakve potrebe za uljepšavanjem. Vrlo me smeta manjak etike kod nekih firmi/kolega i ne razumijem kako ljudi mogu raditi na stvarima za koje znaju i sami da debelo lažu. Ima originalnosti, pogotovo s pojavom novih tehnologija (3D, vr/ar, sve više interaktivnosti za usere itd.), no teško je uvijek biti originalan, niti smatram da je to nužno cilj. Cilj je, po meni, da je oglas jasan, dosljedan stvarnom proizvodu ili usluzi, te da na privlačan način plijeni pažnju i prikazuje kupcu zašto bi mu to bilo korisno.“

Nisu pitanja originalnosti i laganja jedini stereotipi s kojim se marketing suočava. Takozvani „ageism“, odnosno diskriminacija osobe isključivo zbog njenih godina, je jedan od njih. Iako u teoriji godine za marketing nisu bitne i svako može da se okuša u tom polju – u praksi je, kao po pravilu, situacija obrnuta.

„Ageism je najrasprostranjeniji kada su digitalni mediji u pitanju. I bilo kakav posao koji u opisu uključuje reč ‘internet’. Ne znam firmu koja zapošljava nekog mojih godina da se bavi digitalnim marketingom (iako je moja generacija, hajde da kažem, IZMISLILA WWW). Prosto, generacije rođene s pupčanom vrpcom oko telefona su ‘bogom dane’ da se bave svim vezanim za telefone, internet… Naravno, uvek se postavlja pitanje: A ko je ciljna grupa, tj. ko zarađuje pare da se nešto kupi? Godine ne bi trebalo da su prepreka, ali jesu. Ima i druga strana kaputa. Oni stariji nisu baš voljni da uče, prebrzo je sve to za nas“, kaže Milena Ružić, članica grupe Marketing za početnike.

Ono po čemu je digitalni marketing specifičan i po čemu se izdvaja od ostalih „profesija“ jeste da je on zaista otvoren za sve. Ako ste dovoljno vješti i hrabri, možete čak i kombinovati znanja iz bilo koje oblasti formalnog obrazovanja s magijama digitalnog marketinga. Važno je pažljivo odabrati od koga i odakle učiti.

Nije, naravno, ni približno lagano kao što zvuči i potrebno je biti strpljiv i realan, ali u prilikama u kojima su mnogi u Bosni i Hercegovini obeshrabreni i zbunjeni po pitanju odabira zanimanja, pronalaska i promjene posla – ulaganje u znanje na polju digitalnog marketinga se sigurno na neki način isplati.

Pozitivni primjeri su svuda oko nas.

 

 

*Naslovna fotografija preuzeta sa FB stranice Moja Digitalna Akademija

Comments are closed here.