Moja kultura: Razgovor sa direktorom OFF-a Kenanom Musićem

Za finalni tekst u prvom serijalu teme “Moja kultura” sugovornik je Kenan Musić. Kenan ima 22 godine, iza sebe dva dugometražna filma te je organizator Omladinskog Film Festivala, koji u posljednje tri godine sve više raste u jedan veoma ozbiljan projekat. Shodno navedenom, nekako je bilo prirodno završiti serijal razgovorom sa mladim Musićem.

Ti pripadaš prvoj generaciji učenika scenskog smjera u Gimnaziji Dobrinja, da li mi možeš reći koliko je dobra ideja odsjeka za film u srednjoj školi? Koliki značaj nosi odabir ove srednje škole u tvojoj daljoj karijeri?

Ideja smjera Scenskih umjetnosti u Gimnaziji Dobrinji koju su kreirali tadašnja direktorica Sabiha Miskin i istaknuti bh. reditelj Haris Pašović je nešto najbolje što se moglo desiti školstvu u Kantonu Sarajevo. Plan i program po kojem smo radili bili su sasvim dovoljni da nas nauče osnovama, ali i nekim kompleksnijim stvarima što će nam dalje pomoći za razvijanje našeg filmskog umijeća i znanja. Smjer je bio jako dobra odskočna daska za dalje, posebno mojim kolegama koji su odlučili upisati ASU ili se nastaviti baviti filmom ili produkcijom na regularne ili alternativne načine aludirajući na to da nismo svi upisali akademiju ili neku višu filmsku školu, ali smo se nastavili baviti ovim poslom i ovaj smjer nam je itekako dobro došao.

“Svjetla grada”, tvoj prvi film, ujedno i dugometražni napisan, režiran i sniman je za vrijeme srednje škole. Da li možeš nešto malo više reći o procesu i okolnostima na kojima je nastao ovaj film?

Moj prvi dugometražni film je produkt nevjerovatne želje i volje da javnosti predstavim svoju priču i sve što sam naučio na polju filmske industrije. Film je nastao iz velike ambicije da kroz umjetnost ispričam priču svakodnevnice i kažem širim masama o čemu razmišlja jedan 18-godišnjak. To je bila gerila produkcija, bez pomoći države, bez sponzora i velikih donacija. Ljubav, entuzijazam, ambicija i dobri drugovi koji su pohađali sa mnom isti smjer – to je bilo dovoljno da film “Svjetla grada” ugleda svjetlo dana. Na kraju, kada se sve završilo i kada su krenule projekcije desilo se nešto što niko nije očekivao – najpozitivnije reakcije i kritike koje jedan reditelj može dobiti, ako sam se rediteljem tada mogao nazvati.

Sada kada pogledaš taj film da li ti i dalje “stoji”, da li postoji nešto što bi drugačije izveo? Isto pitanje imam i za drugi film “Politika i drugi zločini”. Koliko netko s 18-19 godina može biti objektivan i detaljno obraditi kompleksnu sociološku ili političku temu na filmu uspješno?

Moj drugi dugometražni film “Politika i drugi zločini” je bio mnogo ozbiljniji, skuplji i profesionalniji projekat. Blizu 70 ljudi iza kamere,20 glumaca i 6 mjeseci, itekako su bili pokazatelj da sam godinu dana nakon prvog filma “stasao”. Danas jedino što bih mijenjao kada bi opet prvi put radio film je organizacija i pristup samoj produkciji filma. Ne bi se bavio stvarima koje se ne tiču režije i scenarija jer tada, kada sam se bavio time, to je dosta uticalo na moj rediteljski izražaj i posvećenost. Okupacija stvarima koje vam nisu primarne utiču da se manje i nekvalitetnije posvećujete i pristupate svom osnovnom poslu.

Kakve su tvoje misli o BH društvu, iseljenju mladih? Da li je ovo dovoljno dobra tema za film? Da li radiš na novom filmu ili su neki drugi projekti preuzeli primat?

Kratko ću odgovoriti na pitanje o mojim nadolazećim projektima, a onda ću se okrenuti nama – mladima. Omladinski Film Festival Sarajevo koji radim posljednje tri godine sa najboljim drugom Nerimom Hasićem je trenutno moja glavna okupacija. To je platforma koju Nerim i ja razvijamo tokom čitave godine i koju zahvaljujući našim kolegama koji nam se pridruže nekoliko mjeseci pred Festival to realizujemo. Dosta je tu posla i kompleksno je organizovati jedan takav događaj koji iz godine u godinu raste i ima tendenciju još većeg rasta. Shodno tome, trenutno nemam vremena za novi filmski projekat, te projekte gdje bih stao iza kamere, ali da se ne lažemo mnogo mi nedostaje. Nedostaje mi akcija, režija, frka i sve ono što filmski ili tv set nudi.

Što se tiče mladih..Ah..to je tema za jednog posebnog intervjua, ali bih sažeto rekao samo jednu stvar. Iseljenje mladih iz Bosne i Hercegovine i masovno nezadovoljstvo mladih je pojava koja je prouzrokovana zajedničkim nemarom i bahatošću države, društva – roditelja pa i samih mladih ljudi. Mladi očekuju svašta od države, roditelja, društva, s druge strane svi oni očekuju puno od mladih, a niko ništa konkretno nije uradio da se išta promijeni. Svi smo dio problema. Raznih problema, situacija za koje smatramo da nema izlaza nego samo otići. Mladi odlaze nerazmišljajući, slušajući priče onih koji kažu da je u Evropi, na istoku ili bilo gdje bolje, bolje nego ovdje.. Možda..Ali prije nego li su otišli i prije nego nove generacije odu..zapitajte se šta smo mi mladi kao dio jednog velikog problema uradili da nađemo rješenje? Zašto uvijek zastajemo kod prve prepreke i odustajemo? Znam da zvuči kao utopija i kao nerealno, ali mladi zajedno mogu uticati na mnogo stvari u ovoj državi. Mi mladi nismo svjesni koju imamo moć. Nismo svjesni svoje obaveze i odgovornosti, zato nam je najlakše otići. Protivnik sam toga. Kivan sam na državu koja nije nikad napravila prvi korak ka rješenju ovog problema, pa mladima ostavila da vide šta i kako dalje, ali sam najviše kivan na roditelje 21. vijeka koji prije svoje djece, jedinu priliku vide u odlasku, a na izborima svake dvije godine zaokružuju istu stranku jer im je bitno samo da se ne puca.

Otkud Omladinski Film Festival? Reci nam nešto više o samim počecima, idejama i ciljevima festivala?

Omladinski Film Festival Sarajevo je produkt velike želje da se mladim ljudima u Bosni i Hercegovini i regiji kroz film omogući slobodni izražaj, razvoj takmmičarskog duha i unapređenje vještina i sposobnosti. Rezultat je rada diplomiranog ekonomiste i studenta političkih nauka koji jeste u svijetu filma, ali i velikog i predanog rada vrijednog OFF Tima koji svake godine radi punom parom da OFF postane nezaobilazna lokacija za sve mlade evropske filmadžije. Omladinski Film Festival Sarajevo za 3 godine, od kada ga zvanično organizuje Udruženje Mladih Umjetnika Bosne i Hercegovine je posjetilo preko 5 000 učesnika, predstavili smo 50 novih mladih filmskih autora, edukovali blizu 100 polaznika naših radionica i prikazali blizu 150 kratkih igranih i dokumentarnih filmova. OFF raste, uz njega rastu i nove generacije filmadžija i filmskih radnika, mladih organizatora, producenata i asistenata. Ovo nije samo festival filma, ovo je jedna velika platforma za obrazovanje novih generacija koje će jednog dana zamijeniti sve današnje filmske radnike, organizatore, menadžere i producente. Glavna ideja festivala je okupiti mlade ljude na jedno mjesto te tokom 5 dana festivala, iz srca Sarajeva cijeloj Evropi poslati poruku jedinstva i volje mladih ljudi da žele da nešto rade i promjene pa makar to bilo kroz film i filmsku umjetnost.

Imam dojam da se dosta toga već radi u ovom pravcu, već imamo SFF Teen Action (od ove godine i poseban studentski program SFF-a), filmske akademije u Sarajevu često prezentiraju radove svojih studenata, tu su zatim “Redateljski ponedjeljci”… Zašto još jedan filmski festival?

Sve što ste spomenuli i konstatovali u pitanju koje ste mi postavili su ustvari , hajmo reći – sekcije. Ništa od navedenog nije glavni program niti jednog od festivala i događaja koje imamo. Sarajevo Film Festival je institucija koju cijene najveći filmski radnici. To je nezaobilazno mjesto svih velikih filmskih reditelja, producenata, glumaca i drugih filmskih radnika ali to je platforma, kao i Kan i Berlin i drugi veliki festivali, koja u centar pažnje stavlja iskusne i velike reditelje.

Omladinski Film Festival Sarajevo u centru pažnje samo i samo ima mlade filmske autore. Mi ne predstavljamo profesionalce i one iznad 25 godina već kritičnu masu koja nema prostora i dovoljno pažnje niti na jednom evropskom prestižnom film festivalu. Naši rezultati u posljednje tri godine su pokazali da zaista jesmo postali glavni festival filma za studente iz regije i jugoistočne Evrope. S druge strane ovo je jedini festival u Evropi koji ima besplatnu školu filma i segment obrazovnog programa koji traje tokom 12 mjeseci što uključuje predavanja, radionice, produkciju filma i njegovu distribuciju po Bosni i Hercegovini i na blizu 40 evropskih festivala kratkog filma. Eto zato još jedan filmski festival, ali ovaj je zaista omladinski.

Otkud Moamer Kasumović i “Burning Peacock” produkcija u OFF priči?

Moamer Kasumović je bio selector i director programa OFF-au 2016. Godini. OFF je zahvalan Moameru i njegovom predanom radu u protekloj godini, međutim zbog velikih obaveza te gustog rasporeda predstava i snimanja koje Moamer ima od ove godine, nažalost, više nije dio Omladinskog Film Festivala Sarajevo. Moamer je jedan od zaslužnijih ljudi što je obrazovni program našeg Festivala zaživio i što je danas jedan od glavnih platformi.

Vjerujem da je tako došlo i do specijalne projekcije filma “Life of Flowers”, koji nije baš našao publiku na SFF-u? Da li je na OFF bio veći interes za ovim filmom?

Da, “Life of Flowers” u sklopu Omladinskog Film Festivala Sarajevo je imao apsolutnu posjećenost. Razlog tome je dobra najava filma, ali ciljna skupina našeg festivala koja je iskazala veću zainteresovanost za film. Projekcija filma je bila ispunjena do posljednjeg mjesta!

Kako je na OFF održan i niz edukacija o filmu, zanima me da li mladi iskazuju želju da se bave filmom?  Koliko su kreativni, koliko su spremni da uče nove stvari?

Da nemamo feedback od mladih ljudi i da nemamo ovakav odaziv i ovoliki broj prijava obrazovni program Omladinskog Film Festivala Sarajevo ne bi ni postojao. Mladi u BiH, ali i u regiji su veoma kreativni, sposobni i progresivni. Sve to su nam pokazali u sklopu naših prošlogodišnjih radionica i panela i podstakli su nas da idemo stepenicu više sa našim obrazovnim programom festivala – tako smo i došli do otvaranja OFF Škole filma.

Film “Samo guraj”, Arnesa Hamzića, osvojio je nagradu za najbolji film, te za najboljeg glumca na festivalu. Šta je presudilo u korist ovog filma u odnosu na ostale?

Pitanje za žiri! Ne utičem na odabir pobjednika filmova niti u bilo kojoj kategoriji takmičarske selekcije. Ja sam naravno pogledao film i kada bi ga ja ocjenjivao opet bi pobijedio – jer način i pristup režiji filma kao i način na koji je razvijen scenarij u filmu mnogo je autentičniji od svih drugih filmova. Iako sam ja, recimo imao neke druge favorite, ali žiri je taj koji presudi!

Konkursi za filmove su objavljeni, imate novu lokaciju, šta nam se ove godine još priprema za OFF?

Konkursi se uskoro zatvaraju. Zadovoljni smo ovogodišnjim odazivom i blizu 200 prijava u prvom konkursnom roku. Od ove godine OFF predstavlja jednu novu takmičarsku cjelinu, dvije nove lokacije, novi format obrazovnog programa ali i 10 panel programa. To su informacije s kojima sada idemo u javnost jer najslađe i ono najbitnije čuvamo za press konferenciju kada ćemo svaki program posebno predstaviti i najaviti i time i zvanično najaviti ovogodišnje izdanje Festivala.


Volimo pročitati vaše mišljenje...

Najčitaniji tekstovi

Zaviri „Iza duge“, vidjećeš da smiješ
Zlatna Karika Lejla Selimović: Hidžama je više relaksirajući tretman
Kako do pripravničkog u Bosni i Hercegovini?
Ljubav u vrijeme ratnog ludila
Koji fakultet upisati – državni ili privatni?
GDJE OTIĆI: Planinarski domovi nadomak Sarajeva
Ko će pobijediti čovjeka?
Zašto mi biro ne da da zarađujem više od 208 KM mjesečno?
Zlatna Karika Rijad Drakovac: Kombinacija talenta i upornosti je definicija uspjeha
Kako izgleda „nevidljiva ruka“?
More Stories
Ovo ću samo tebi reći EP. 04: Ljubav