KVIZ 2 – Provjeri koliko si medijski pismen/a

KVIZ 2 – Koliko si medijski pismen/a?

Riješi kviz na temu medijske pismenosti! Nakon što odgovoriš na sva pitanja, provjeri koliko si imao/la točnih odgovora. 

Ugodna zabava!

ODGOVORI

1. Svaka vijest bi trebala imati barem dva ili više nezvaničnih izvora.

Svaka vijest bi trebala imati dva ili više mjerodavnih i različitih, suprotnih izvora, koji su sedmo obavezno pravilo u novinarstvu (5W + 2H). Naslanjanje novinarske priče na „samo svoje“ izvore, na „neimenovane izvore“, na „tajne i obavještajne izvore“, na „dobro obaviještene izvore“, na „anonimne“ ili „nezvanične“ izvore nije mjerodavan izvor informacija i podrazumijeva neprofesionalno izvještavanje.

2. Riješi rebus:

fotografija novina + RSKA + fotografija senzacije  = Novinarska senzacija

Senzacionalizam u novinarstvu označava pristrano potenciranje samo određenih dijelova priče i manipulaciju faktima koja vodi do iskrivljavanja istine o samom događaju. Može pratiti izvještavanje o nebitnim stvarima ili pak veoma bitne teme predstavljati na trivijalan ili tabloidan način koji je protivan standardima profesionalnog novinarstva.

Fotografija preuzeta sa: https://www.tts-group.co.uk/ww2-wartime-newspapers-3pk/1001298.html
https://www.sensationdrink.com/hr/proizvodi/bazga-limun/)

3. Vijeće za štampu BiH ima zadaću da izdaje apele, upozorenja i savjete novinarima.

VZŠ BiH je samoregulacijsko nevladino tijelo koje posreduje između nezadovoljnih čitalaca i štampanih i online medija, nadgleda primjenu Kodeksa za štampu i online medije BiH, štiti javnost od neprofesionalnog i manipulatorskog novinarskog izvještavanja, ali i medije od političkih, ekonomskih i svih drugih pritisaka koji ugrožavaju slobodu informisanja i slobodu medija.

4. Regulatorna agencija za komunikacije oduzima dozvolu za rad medija kao sankciju za najteže povrede Zakona i propisa Agencije.

Članom 11. (Oduzimanje dozvole), Pregleda povreda i odgovarajućih kazni koje izriče RAK, Službenog glasnika BiH: (1) Oduzimanje dozvole izriče se kao samostalna izvršna mjera za kršenje koje Agencija ocijeni kao najteže kršenje Zakona i propisa Agencije, kao i zbog aktivnosti u komunikacijama kojim bi se mogla prouzrokovati veća materijalna šteta, izazvati opasnost po život i zdravlje ljudi, javnu bezbjednost, javni red i mir, javni moral i poremećaje u privredi. (2) Oduzimanje dozvole može se izreći i kao dodatna mjera, ako je za izvršeno kršenje ili neko od kršenja u sticaju propisana novčana kazna u iznosu od 20.000.00 KM i više.

5. Poveži:

clickbait – „ovo morate vidjeti“

Klikbejt naslovi i senzacionalistički sadržaji najjednostavniji su način da se privuče pažnja publike i dođe do većeg broja klikova. Naslovi poput „ovo morate vidjeti“, „sledit će vam se krv u žilama“, „šokantna izjava mlade pjevačice“ itd., čiji je cilj da „upecaju“ pažnju publike, nemaju uporište u tekstu i obećavaju sadržaj koji ne postoji.
The Sun – žuti tisak  

Žuti tisak je novinarski trend izvještavanja, fokusiran na preuveličavanje, skandale i senzacionalizam, oslanjajući se na nezvanične izvore informacija. Britanski magazin „The Sun“ je jedan od najvećih i najpoznatijih svjetskih tabloida.
satira – Šatro.ba

Satira je književni oblik u kojemu se kritički ismijava pojedinca, skupinu, državu ili vlast. Satirični medijski sadržaji nam na specifičan način ukazuju na anomalije u društvu, a često se politička satira može pojavljivati i kao nadoknada nedostatku političke opozicije u društvu ili u društvima u kojima režim nastoji kontrolisati sve društvene sfere, što svakako uključuje i medije. Jedan od aktualnih bh. satiričnih portala je Šatro.ba.
impressum – kredibilitet  (ili sekcija O nama, Kontakt) je parametar kredibiliteta nekog medija u kojem saznajemo ko je urednik, ko izdavač, a ko novinari. Ukoliko portal nema impressum, to bi čitateljima trebao biti alarm da je riječ o nekvalitetnom i neprovjerenom mediju, i da je cilj što veća čitanost, lajkovi i dijeljenja.
samoregulacija – etika  

Samoregulacija je sposobnost upravljanja i kontrole nad vlastitim ponašanjem, mislima, a u medijskom kontekstu, nad kreiranjem medijskog sadržaja. Zasniva se na vlastitoj savjesti i etici svakog pojedinca – novinara, čiji bi cilj i princip bili istina, poštovanje te javni interes.

6. Četvrta vlast, četvrti stalež, četvrta sila ili demokratija su izrazi kojima se u najširem smislu slikovito označavaju uticaj i uloga masovnih medija na javnost, a preko njih i na politiku neke države.

U užem smislu se pod tim podrazumijeva ideal medija koji služe kao svojevrsni korektiv državne vlasti. Izraz četvrti stalež je nastao kao referenca na tri staleža koji su bili zastupljeni u organima vlasti Francuske pred revoluciju: prvi stalež – svećenstvo; drugi stalež – plemstvo; treći stalež – obični građani. Izraz četvrta vlast se odnosi na medije kao četvrtu granu vlasti, tj. dodatak zakonodavnoj, izvršnoj i sudskoj vlasti u sistemima trodiobe vlasti.

7. Profesionalni medij moraju imati transparentne/vidljive osnovne informacije o strukturi samog medija, kao naprimjer impressum.

Ovo se također odnosi na izvore informacija na koje se medij referira prilikom izvještavanja. Mediji moraju imati najmanje dva ili više zvaničnih/provjerenih izvora informacija, za razliku od „nezvaničnih, anonimnih, neimenovanih, privatnih…“ izvora koji su primjer neprofesionalnog medijskog rada.

8. Oglašavanje proizvoda u medijima mora biti transparentno.

Oglas mora biti jasno označen kao takav i vidljivo odijeljen od drugih programskih sadržaja. Oglas ne smije biti takav da kod gledalaca, slušalaca ili čitalaca izazove dojam kao da je riječ o programskom sadržaju medija.

9. U spotu se prikazuje prikriveni oglas u vidu Coca-cola limenke, kao dio stajlinga/frizure pjevačice.

Izvor: http://www.signiant.com/blog/post-production-product-placement-extreme-time-pressure-calls-for-extreme-file-movement/

10. Druga strana priče podrazumijeva upotrebu različitih izvora informacija te različitih, suprotstavljenih stavova o odabranoj temi istraživanja/izvještavanja.

Comments are closed here.