Mukbang ili o distopiji prehrambenog streaminga

Između mukbanga na zapadu i istoku postoje i bitne razlike; dok je kod azijskih mukbangera komunikacija s fanovima minimalna, ona na zapadu, a pogotovo u USA, više sliči na poslovni ručak ili večeru poslije posla – što govori i o određenim kulturološkim različitostima.

Piše: Sandro Hergić

Digitalne platforme su revolucionalizovale čitavu industriju oglašavanja ali i zabave, a na te promjene nije ostao imun ni svijet kulinarstva. Za vrijeme pandemije koronavirusa, gledanje recepata i hrane na Instagramu postalo je razbibriga mnogih, zbog nemogućnosti da fizički posjete restorane, i to je davalo privid neke normalnosti. No, bilo bi pogrešno pojavu food influencera povezati striktno s pandemijom, budući da je trend fotografisanja ili streamanja obroka star koliko i Instagram.

Mukbang kultura

U Aziji, tačnije Južnoj Koreji, se prije deceniju pojavio i novi trend pod nazivom mukbang, koji je kombinacija dvije korejske riječi koje bi u bukvalnom prijevodu značile prikazivanje jedenja. Bitno je napomenuti i kulturni kontekst čitave prezentacije mukbanga budući da se u mnogim kulturama mljackanje i srkanje za vrijeme jela ne smatraju nepristojnim kao na zapadu, stoga su mukbang videi prepuni ovakvih sadržaja. Ovaj trend se brzo proširio i u ostalim azijskim zemljama poput Kine i Japana, a u Koreji najpopularniji mukbangeri mogu zaraditi do 10.000 dolara mjesečno.

Uzroci svojevrsne popularnosti su brojni i kompleksni. Na primjer, usamljenost i otuđenost u savremenom korejskom, ali i drugim društvima. U početku su streameri ovakvih sadržaja isključivo jeli ogromne obroke uz već pomenuto karakteristično glasno mljackanje da bi kasnije prešli na direktniju komunikaciju sa svojim fanovima.

Posljedice

Ove parasocijalne veze su karakteristične za moderno digitalno doba i idu u jednom smjeru, dakle streamer mukbanger daje svojim fanovima onakav odnos kakav oni žele ili bar misle da žele. Pretjerano gledanje ili opsesija mukbangom može da izazove i mnoge mentalne poremećaje poput kompulzivnog prejedanja. Industrija online jedenja je i tome doskočila tako da danas postoji i takozvani zdravi mukbang gdje streameri jedu zdravije obroke. Ovo stvari ne čini ništa boljima jer je i taj koncept upitan (mnoge stvari koje streameri reklamiraju kao posebno zdrave nemaju nekog uporišta u nauci).

Drugi problematičan aspekt jeste da ovi streameri nikada ne pojedu čitav obrok već velike količine hrane bivaju bačene, što mnogi kritičari vide kao potpuno socijalno neodgovorno ponašanje. Psihologija iza mukbanga je kompleksna i varira od želje za interakcijom do potrebe za senzornim stimulansima koje izaziva posmatranje ovih sadržaja.

Između mukbanga na zapadu i istoku postoje i bitne razlike; dok je kod azijskih mukbangera komunikacija s fanovima minimalna, ona na zapadu, a pogotovo u USA, više sliči na poslovni ručak ili večeru poslije posla – što govori i o određenim kulturološkim različitostima.

Megalomanija i anoreksija

Problem načina prezentacije hrane i recepata putem videa se sastoji i u svojevrsnoj megalomaniji koja se tiče pripreme ovih jela kod nekih od food influensera gdje se za jedan obrok potroši nevjerovatna količina hrane. Naravno, postoje i drugačiji primjeri poput turskog kuhara Buraka Ozdemira kojeg na Instagramu prati 54 miliona ljudi, a koncept mu se sastoji da priprema ogromne porcije tradicionalnih turskih jela, koje kasnije donira siromašnima poput palestinskih i sirijskih izbjeglica, kao i ljudima pogođenima potresom u Turskoj. Ovo mogu biti pozitivni primjeri kako se na socijalno odgovoran način odnositi prema višku proizvedene hrane.

Postoje i određena istraživanja koja su dovela u korelaciju čitavu ovu novu kulturu konzumiranja hrane s poremećajima prehrane poput bulimije i anoreksije budući da mnogi mukbang streameri izgledaju vitko iako konzumiraju nevjerovatne količine hrane, što je često zbog toga što se mnogi pridržavaju iscrpljujućeg režima vježbanja poslije tih video sesija što im pomaže da ostanu vitki.

Mukbang je također izazvao reakcije i zbog okrutnosti spram životinja. Najpoznatiji slučaj je onaj korejske mukbang zvijezde SSouyoung koji je izazvao mnoge negativne reakcije širom svijeta. U svom videu, SSouyoung konzumira živu hobotnicu. Video je imao izrazito negativne reakcije širom svijeta, neki su je pokušali opravdati govoreći da je riječ o svojevrsnim kulturološkim razlikama. Ovo su odbacili stručnjaci za korejsku kulturu kao i mnogi Koreanci koji su bili zgroženi njenim ponašanjem.  

Mukbang predstavlja krajnji domet kapitalističkog otuđenja, ali i kulture potpune sebičnosti, budući da su mukbangeri postali neka vrsta novih kapitalističkih predatora, opsjenara koji svoj profit stiču eksploatacijom bazične ljudske potrebe za društvom ili uopšte socijalizacijom. Savremeno društvo i međuljudske interakcije sve više bivaju isposredovane online svijetom uz vjerovatno nesagledive posljedice, tehnološki progres i nove tehnologije. Oni se naravno ne smiju niti mogu zaustaviti, ali ono što ih mora pratiti jeste i referentan pravni ali i etički okvir, inače nam prijeti distopijski scenario.

@ssoyoungmukbang #쏘영 #먹방#공간춘#도전먹방#먹방asmr ♬ 오리지널 사운드 – 쏘영 Ssoyoung

Najčitaniji tekstovi

Kako do pripravničkog u Bosni i Hercegovini?
Mostovi društva
Jedan od "onih" razgovora s prijateljicom
Sve svoje instrumente nosi sa sobom
Pristali ste na korupciju kada ste pristali da budete u podređenom položaju
Tvrđave, skriveno blago Bosne i Hercegovine
Lana Lekić – ambasadorica hraniteljstva i usvojenja u Bosni i Hercegovini
Zašto mi biro ne da da zarađujem više od 208 KM mjesečno?
Zlatna Karika Merdith Spahić: Budite umjetnici svog života
Zašto studirati strani jezik na Filozofskom fakultetu u Sarajevu?
More Stories
Zlatna Karika Nikolina Zubac: Volim izazove, timski duh i adrenalin koji košarka donosi