Šta je to kritika i zašto nam je potrebna? (Dio 2)

Kao što sam već spomenuo u prvom dijelu ovog teksta, ja sam za filmove prije saznavao putem preporuka prijatelja te trailera koji su mi se pojavljivali na youtube-u. Manje više tako svi saznajemo, što nam servira kino ili što nam serviraju društvene mreže to i gledamo. A ono serviraju nam se visokobudžetni hollywoodski filmovi koji su tu da šljošte, zabave nas na dva sata, nakon čega izgubimo želju da ih ikad više pogledamo. Ono što se ne promovira su radovi koji imaju neku poentu, koji zabave ali istovremeno nas natjeraju na razmišljanje, istraživanje, ponovno gledanje. To su filmovi uz čije likove se emotivno vežemo i kojih se vrlo rado sjetimo. Zašto onda nisu u fokusu? Zašto nam ne iskaču, njihovi traileri na youtube, a članci o njima na društvenim mrežama. Veoma jednostavno, oni nemaju budžet za veliku promotivnu kampanju.

Stripovski spektakli danas na promociju potroše ono što bi bio kompletan budžet za neke filmove. Tu na snagu stupa kritika, ona je tu da ponudi publici alternativu u odnosu na ono što im se servira. Kritika je tu da ukaže na globalne trendove i njihove nedostatke kako filmski studiji ne bi uzalud trošili novce radeći filmove koji ne zanimaju publiku. Kritika je također tu da olakša posao u izboru filmove kino distribuciji te samim kinima.

Hajmo sada malo presabrati trenutnu situaciju BH kina. Ono što najviše gledamo u lokalnim kinima su visokobudžetni američki filmovi te regionalne komedije. Realno gledano to su trenutni zahtjevi publike. Uvođenjem filmske kritike razvio bi se stupanj filmske obrazovanosti, pa bi publika samim tim imala interes za raznolikim filmovima. Veći interes za filmom dovodi potrebu za raznolikim filmskim programom, otvara potencijal za nova kina te otvara vrata prema većem broju (i povoljnijim cijenama) streaming servisa kao i povećanju broja filmskih djelatnika. Ako svako nekoliko godina imamo film domaće produkcije koji osvaja nagrade, šta bi bilo da imamo nove BH filmove svake godine?

Vjerojatno već neki od vas koji ovo čitaju sad sebi govore „Ma ja, samo nam treba još BH ratnih filmova“. NE! Kritika je upravo tu da ne bi došlo do toga, kritika je ta koja bi razlučila šta je svježa a šta isprana tema, šta je potrebno za lokalni film a čega je masprodukcija, odnosno ako se već snimaju filmovi ratne tematike, zašto se snimaju, te da li su dobrog/lošeg kvaliteta.

I kako stojimo s filmskom kritikom u BH danas? U dnevnim novinama Oslobođenje imamo priliku svake sedmice dobiti jedan novi tekst, uglavnom o hitovima koji igraju u Sarajevskom kinu Cinema City. Tu su nešto malo ozbiljniji i kvalitetniji tekstovi o filmu na web stranici Al Jazeere Balkans. Kako je autor ovih tekstova Sead Vegara oni uglavnom krase i njegov portal filmofil.ba. Svake dvije sedmice imamo i tekstove Mirze Skenderagića u magazinu STAV, koji se malo više orijentiraju na lokalna i regionalna ostvarenja. Od nedavno tu i portal za pop kulturu Bosonoga, na kojem se javlja dosta novih mladih interesenata za filmsku kritiku. Problem ovog portala leži u tom što ne prave baš selekciju tekstova tako da je u gomili objava moguće isfiltrirati tu i tamo kvalitetan tekst.

Postoji još nekoliko novina/portala na kojima je moguće pronaći filmsku kritiku, ali sve u svemu stanje je loše (portal kritika.ba pokazuje da interesiranje nije ništa bolje ni za pisanje teatarske, glazbene ili književne kritike). A kritika nam je istinski potrebna…

Stoga da ne bi bilo da je ovo kraj teksta te da ću sve ovo ostaviti na riječima, ovom prilikom ohrabrujem sve vas filmske entuzijaste, da se iskušate u pisanju kritike te se javite karikama (ili filmofilu/portalu bosonoga/ portalu kritika.ba) sa svojim tekstovima (tražite da se vaš tekst detaljno analizira, te vam se obrazloži šta je dobro/loše u njemu prije same objave), vježbate svoje pisanje i naravno uživate u kulturi

Naslovna fotografija:facebook.com/2001ASpaceOdysseyFilm/

Volimo pročitati vaše mišljenje...

Najčitaniji tekstovi