Sve veća količina tekstilnog otpada postaje ozbiljan ekološki problem. Na globalnom, ali i na lokalnom nivou. Zbog potrebe da se napravi promjena u Ilijašu je pokrenuta inicijativa pod nazivom “EKO dizajn mode”. Cilj je bio smanjiti tekstilni otpad i mladim ljudima predstaviti održivu modu. Ova inicijativa nudi rješenje za problem odbačenih odjevnih predmeta, pretvarajući ih u korisne i vrijedne stvari uz pomoć malo kreativnosti i truda.
Piše: Elma Hasanspahić
Inicijativu je realizovala profesorica Matematike i Informatike, Medina Sokolović Alajmović, u saradnji sa školskim udruženjem “Društveno korisno učenje” (DKU), uz pomoć nastavnika i učenika Srednjoškolskog centra “Nedžad Ibrišimović” u Ilijašu. Kroz ovaj projekt prof. Sokolović Alajmović želi mladima pokazati kako se od proizvoda, koji godinama leže u ormarima i pripremaju se za otpad, mogu dizajnirati korisne i vrijedne stvari.
Kroz ovaj projekt prof. Alajmović odlučila je spojiti interese o ekološkoj svijesti sa elementima koje pruža obrazovanje. Tokom intervjua za Karike saznali smo da je bila inspirisana obukom ‘Uči, Misli i Djeluj!’, koja je bila usmjerena na razvoj kompetencija za iskustveno učenje. Prof. Alajmović je osmislila projekt koji će kroz ekološke i kreativne aktivnosti uključiti veći broj učenika. Cilj ovog projekta, nije bio samo podučavanje kroz praksu već i integracija ovih aktivnosti u redovnu nastavu, kako bi učenici stekli svijest o važnosti ekologije i kreativnosti u svakodnevnom životu.
“Željela sam povezati svoje lične interese – ljubav prema prirodi i manualni rad – sa obrazovanjem te uključiti što više učenika u aktivnosti koje će im omogućiti razvoj kreativnosti i ekološke svijesti,” objašnjava profesorica Matematike i Informatike.
U okviru projekta, učenici su imali priliku aktivno sudjelovati u radionicama koje su se bavile reciklažom i kreativnim dizajnom, čime su dobili praktična znanja i razvijali svijest o održivosti. Jedan od ciljeva bilo je i inspirisanje mladih na socijalni angažman, neformalno obrazovanje i volontiranje.
“Naš cilj je da učenici razviju poduzetnički duh, samopouzdanje i sposobnost samozapošljavanja”, dodaje profesorica. Pored toga, projekat teži da ih poduči zdravim međuljudskim odnosima, timskom radu, kreativnosti te im pruža priliku za kulturni i umjetnički izražaj.
Ovaj projekt je osmišljen u skladu sa kurikularnom reformom, koja naglašava važnost međupredmetne korelacije i fokusira se na mjerljive i primjenjive ishode. U realizaciji projekta učestvovalo je 70 učenika i pet nastavnika, dok se dodatnih desetak učenika priključilo manjim aktivnostima.
” Ovakav pristup omogućava učenicima da aktivno sudjeluju i ostvare praktična znanja koja su ključna za njihov dalji razvoj”, objašnjava nam sagovornica.
Kroz različite radionice, poput izrade prirodnih sapuna, kursa šivanja, fotografije i režije, učenici su imali priliku upoznati dublje razumijevanje ekologije, dok su istovremeno razvijali ključne vještine kao što su timski rad, zajedništvo i kreativnost.
“Učenici su oduševljeni ovim iskustvom i nadaju se da će se slične aktivnosti ponoviti. Vjerujem da će kroz školsko udruženje ‘Udruženje za društveno korisno učenje’ nastaviti realizaciju ovakvih projekata. Također, nastavnici su pozitivno reagovali na ove aktivnosti i predlagali da bi se za ovakve aktivnosti trebalo predvidjeti više vremena u nastavnom planu i programu” , ističe profesorica.
Pored radionica, organizovana je i posjeta reciklažnom dvorištu u Ilijašu. Učenici su imali priliku da se upoznaju s procesom prikupljanja i daljnje distribucije reciklažnog materijala, što im je omogućilo znanja o važnosti procesa reciklaže u cilju zaštite okoliša. Posjeta je bila značajan dio projekta jer su je direktno povezali sa modnom inicijativom, jer reciklaža tekstila predstavlja jedan od ključnih aspekata održive mode. Upoznavanje s ovim procesima pomaže mladima da bolje razumiju važnost održivih praksi u modnoj industriji, što je jedan od glavnih ciljeva ovog projekta.
Vrhunac projekta bila je modna revija – izložba kreacija izrađenih od recikliranog tekstila. Pod vodstvom profesorice Medine Sokolović Alajmović, učenici su istraživali umjetnost šivanja, dizajna i estetike, pretvarajući odbačene odjevne predmete u impresivne komplete, koji su prenijeli značajnu poruku o održivosti mode i stilu koji se može prikazati recikliranim odjevnim predmetima. Ova modna revija, rezultat višemjesečnog rada i posvećenosti, ostavila je snažan dojam na posjetitelje.
„Modna revija je bila završna aktivnost projekta s ciljem da se pokaže rad i zalaganje mladih. Nije to bila klasična revija – modeli su predstavljeni na vješalicama, stilizovano postavljeni, dok su djevojke bile odjevene u crno, što je omogućilo da se fokus zadrži na kreacijama i vještinama učenica,“ objašnjava profesorica.
Motivacija učenika postala je očita kroz njihovu želju da se nastave baviti sličnim aktivnostima nakon završetka projekta. Prema riječima profesorice Sokolović Alajmović, učenici su pokazali veliku zainteresovanost i entuzijazam za nastavak rada u oblasti recikliranja i kreativnog dizajna. Kroz podršku “Instituta za razvoj mladih Kult”, škola je dobila tri šivaće mašine i neophodne materijale koji će učenicima omogućiti daljnji rad. Obzirom na entuzijazam učenika, planiraju se nove aktivnosti poput krojenja i šivanja cekera sa specifičnim simbolima, koje će imati pozitivan ekološki utjecaj na zajednicu. Zajednica kojoj profesorica i učenici pripadaju je posebno važna jer predstavlja mikrookruženje u kojem mladi mogu direktno primijeniti stečena znanja i vještine, time doprinosu širenju ekološke svijesti i održivosti.
Zaključujući projekt „EKO dizajn mode“, jasno je da je profesorica Medina Sokolović Alajmović ostvarila značajan utjecaj ne samo na učenike i nastavnike već i na širu zajednicu. Inovativnim pristupom reciklaži i kreativnom izražavanju, pokazala je kako male promjene u svakodnevnim navikama mogu imati značajan utjecaj na očuvanje okoliša i razvoj ekološke svijesti. Ovaj projekat nije samo inspirisao mlade da promišljaju drugačije o otpadu i modi, već je otvorio vrata za buduće inicijative koje će nastaviti da povezuju zajednicu kroz kreativnost i održivost. Kao rezultat, vidimo kako su učenici motivisani za daljnji rad u oblasti recikliranja i dizajna, dok su nastavnici i šira zajednica prepoznali važnost ovakvih projekata u oblikovanju svjesnijeg i održivijeg društva.
Ovaj članak je nastao kroz projekt „Putokaz za mlade, karike za promjene“, koji provodi Omladinska novinska asocijacija u Bosni i Hercegovini, uz podršku Instituta za razvoj mladih KULT. Stavovi izneseni u ovom članku nisu i ne mogu biti stavovi Instituta za razvoj mladih KULT.