Emigrantski sevdah: Život umjetničkog doma

Trenutno ne želim pisati o tom kako mi je van domovine. Iskreno, ne mogu pisati, pokušao sam i nije stvar u tom kako mi je ovdje, sjajno mi je, nemam se na šta žaliti, previše toga imam hvaliti. Stvar je u tome da sam napisao tri teksta, a potom ih bacio jer u njima nisam čuo svoj glas, nisam našao sebe kojeg poznajem. Ti blogovi su nalikovali lošoj kopiji migrantskih kolumni koje znaju napisati Jergović ili Hemon. Možda svi migranti govore jednim glasom ili ja već postajem netko koga ni sam ne poznajem. Stoga, dok ponovno ne čujem sebe u svojim blogovima, pisat ću ono što mi najbolje ide, gdje se još uvijek čujem, a to je promocija novih ideja. Pred vama je tekst o kući slobodnih ljudi imena GT22, a kroz nekoliko dana moći ćete pročitati i tekst o umiranju kino kulture koja nam predstoji.

U prvoj sedmici mog boravka u Mariboru otkrio sam nekoliko lokacija umjetničkog karaktera. Ono što mi je bilo posebno zanimljivo svakako je to da su umjetnici ovdje ujedinjeni i otvoreni za suradnju. Otvoreni su za nove ljude i koncepte, a zahvaljujući godinama iskustva shvatili su da srž saradnje leži u zajedništvu. Tako recimo galerija GT22 u periodu od augusta do novembra ima devet različitih festivalskih programa. Da, svako deset dana novi filmski/lutkarski/kazališni/izložbeni sadržaji osvanut će u ovom prostoru. Upravo zato što je GT22 tako dobar primjer razvoja stvaralaštva želio sam razgovarati s nekim tko je sudjelovao u kreaciji ovog liberalnog alternativnog prostora, a to je bio Miha Horvat.

TGAS je postala edukativna platforma koja je poslužila za edukaciju umjetnika koji su svojim kvalitetama i interesiranjem dokazali da zavređuju raditi u ovom prostoru.

Kako Miha kaže, sve je počelo 2012. godine kada je asocijacija Rotor iz Gratza pozvala Mariborsku ekipu garažnih umjetnika okupljenih pod imenom Sonda na zajednički projekt. Rotor i Sonda tako su zajedničkim snagama kreirali Transnational Guerilla Art School, edukacijsku platformu koja je bila sačinjena od dvije lekcije, lekcija prva održala se u Gratzu i trajala je sedam dana ugostivši 40-tak umjetnika, ali kada je došao red na lekciju drugu, odnosno da Maribor ugosti te umjetnike, nastali su mali problemi. Kako je Sonda operirala doslovce u garaži tako i nisu mogli baš smjestiti tolike ljude na tako mali prostor. Kako je te godine Maribor bio europska prijestolnica kulture, Sonda je tražila od grada pomoć u potrazi za prostorom.

U veoma kratkom roku na korištenje su dobili prostor na adresi Glavni Trg 22, koji je bio u vlasništvu privatnika više nego raspoloženih da ustupe prostor mladim umjetnicima za sedmicu edukacija. Kako se vlasnicima prostora obitelji Oset-Puppis dopao rad Mihe i TGAS-a ponudili su umjetnicima da ostanu u tom prostoru, uspostavljajući sporazum o korištenju prostora koji bi odgovarao obje strane (vlasnici su tražili da se vodi dobra skrb o prostoru te da se kroz razne investicije ulaže u prostor).

Ovaj vrtuljak zahtijeva JavaScript

Ipak kako je u pitanju prostor od 1000m2 što je za fondaciju Sonda, koja je do tada djelovala u malenoj garaži, bilo previše, otvorili su prostor na raspolaganje umjetnicima. Odlučili su da ne žele piramidalnu hijerarhiju nad prostorom gdje su oni kao neki šefovi, a svi ostali koji dođu moraju od njih tražiti dozvolu za sve. Također Mihina ekipa nije vidjela poentu ni u tom da GT22 bude prostor razdijeljen od strane gomile umjetnika koji rade svako svoju stvar u svojim sobicama. Tako je TGAS postala edukativna platforma koja je poslužila za edukaciju umjetnika koji su svojim kvalitetama i interesiranjem dokazali da zavređuju raditi u ovom prostoru.

U pet godina postojanja GT22 se razvio u prostor u kojem se nalaze Sonda, Youreup Radio, Društvo za razvoj filmske kulture, Fotografski muzej, Intimni oder (Malo intimno kino), Mišnica (prostorija za razvoj fotografija), Fundacija za teoriju i praksu AV umjetnosti, Woodster (tvornica drvenih bicikala), Moment (Teatarska produkcija), Centar grafičkih umjetnosti. Osim toga u ovom prostoru se nalaze još i slobodarska biblioteka, malena učionica, blackbox komora za gledanje filmova, galerija, te skateboard rampa.

GT22 privlači šarolik spektar posjetitelja od osnovaca koji se druže na skate rampi do roditelja koji su tu da gledaju filmske programe. Također poznavanje kulture i umjetnosti i interes za sudjelovanjem u ovom prostoru se kreće od amaterizma do profesionalaca koji svi skupa rade jedni s drugima, dijele misli, želje i znanja. Formula uspjeha GT22, prema Mihinm riječima, upravo leži u izgradnji zajedništva, zajedničkog rada na prostoru. Problemi grada, države i svijeta mogu se riješiti jedino ako krenemo od sebe, iz našeg doma, jer jedino s funkcionalnim domom možemo kvalitetno prepoznati probleme, djelovati te graditi bolje sutra.

Najčitaniji tekstovi

Kako do pripravničkog u Bosni i Hercegovini?
Bruno Jelović: Želja mi je osnovati azil za napuštene životinje
Premotaj: Žene u BiH - od Kraljevine Bosne do danas
GDJE OTIĆI: Planinarski domovi nadomak Sarajeva
„Zdravo da ste“: Neophodno je da radimo svi zajedno kao partneri na izgradnji i prihvatanju vrijednosti koje se temelje na našim različitostima
Mostovi društva
Fedor Marjanović: Tradicija protiv žene
Specijalka Matea Miličević: Nekad se radi o sekundama kada morate donijeti odluku
Putovanje u Pariz: Savjeti za potpuno uživanje!
Kaniranje: Zamjena za tetovažu, ali i mnogo više od toga
More Stories
Književni četvrtak: Izobličeni umovi iza dječijih lica