Zala Kralj i Gašper Šantl – novi muzički valovi na pomolu

 27.4.2018. godine, 21h, u malenom mariborskom kafiću Pisarna, okupljalištu lokalnih kreativaca, sjedi petnaestak gostiju, čavrljaju uz piće dok u pozadini svira akustična indie muzika. Crvena kartonska maska lisice, ispred drum mašine i miksete, plijeni pozornost svakog gosta koji se uputi ka šanku pored malene pozornice. Uskoro se na pozornicu penje devetnaestogodišnja djevojka, koja sklanja masku i kreće podešavati drum mašinu, te dvadesetjednogodišnjak koji provjerava električnu gitaru. Kako počinju svirati prve akorde, posjetitelji kafea lagano usmjeravaju poglede na njih, vade telefone te rade nekoliko fotografija/snimaka.

Do kraja pjesme, broj ljudi u kafeu porastao je na pedeset, mobiteli su ugašeni, publika je uronila u glazbeni svijet Zale Kralj i Gašper Šantla, gdje će i ostati narednih sat vremena. I baš poput morskih mijena, nastup ovog dua kreće od laganog strujanja uvodne pjesme „Fading“ (beat koji odvažno podsjeća na The XX i tranzicije specifične za Alt-J), te buja narednim pjesmama sve do snažne bure na njihovom hitu „Valovi“. Gašper stavlja svoju crvenu masku te duo odjednom dobiva monsunsku energiju velikih muzičkih zvijezda, za period te jedne pjesme, nakon čega se upuštaju u laganu oseku, s obradama pjesama „Havana“ (Camila Cabello, mada obrada više zvuči kao nešto od Chvrches) i „High For This“ (The Weeknd) završavajući nastup pjesmom „Baloni“.

Tko su Zala Kralj i Gašper Šantl?

Do prije godinu dana nitko nije znao tko su Zala i Gašper. Danas se oko njihovih imena prepire popriličan broj izdavača u Sloveniji,  njihove autorske pjesme sve su češća pojava na radio stanicama, dok nove ponude za nastupe uživo konstantno pristižu. Sve se to desilo od kako je video za njihovu pjesmu „Valovi“ pregledan više od 72.000 puta na Youtube-u. Ipak, kako je počela njihova muzička avantura najbolje govore oni sami.

Zala se rado prisjeća kako je prije nekoliko godina imala želju pjevati, te pritom svirati neki instrument. „Kupila sam gitaru i pokušala naučiti svirati sama. Nikad nisam bila nešto posebno dobra, ali uvijek je bilo dovoljno dobro da prati ono što pjevam. Tada sam se zainteresovala i za pisanje pjesama. Kada bih došla iz škole, opuštala bih se uz pjevanje i gitaru. Ubrzo sam krenula snimati obrade pjesama i postavljati ih na Instagram, i tu ustvari počinje priča s Gašperom.“

S nešto više samopouzdanja, Gašper je krenuo u svoju muzičku priču kako bi se mogao baviti  produkcijom. „Oduvijek sam sanjao da radim u studiju, stoga sam nakon srednje škole napustio dom, sjeo na bicikl i zaputio se u Prag. Bio sam zaista sretan jer sam krenuo raditi za Faust Records koji je tamo prilično veliki studio. Prva pjesma koju sam uradio s Vanesom (Tomažič) bila je prilika da naučim koristiti sve alate u studiju, pa sam je nakon dva mjeseca stavio na YouTube i ubrzo pjesma završava na radiju. U to vrijeme sam stvarao pjesme na engleskom, ali one nisu ostavile utisak na slovenačkoj sceni i razišao sam se s pjevačicom. Poslije sam u Mariboru potražio nove saradnike, a prijatelj, koji sada radi muzičke spotove za nas, poslao mi je Zalin Instagram video gdje je pjevala. Snimak je bio dug svega 20-30 sekundi, ali njen karakter me je dotakao, bila je prirodna i svoja. Kontaktirao sam je odmah i sreli smo se dan ili dva poslije. Oboje smo znali da želimo da surađujemo, ali nismo imali pravu ideju šta želimo da ispričamo kroz muziku u to doba.”

Gašper je dovršio svoj san o radu i učenju muzičke produkcije. Također, imao je priliku surađivati s nekolicinom sjajnih muzičara, od kojih posebno izdvaja produkciju pjesme „Living it Up“ s Damien Marleyem.

Šta se nalazi iza Valova?

Pratim kako se Zali ponovno širi osmijeh licem dok Gašper nastavlja svoju priču o putovanju na biciklu, 5.200 kilometara puta u roku od tri mjeseca te nastanku stihova pjesme „Valovi“.

Na plaži, negdje duž Francuske obale kad me već savladao umor, došao sam do trenutka gdje sam se zapitao zašto mi svi radimo ovo što već radimo. Dok sam sjedio na plaži, kroz glavu mi je prošlo: „Da li mjesec zna da njegove mijene utječu na more i valove?“ i to je bila osnova prve pjesme. Svaki naredni stih pjesme napisan je baš kako bi odgovarao njoj. Veoma smo se dobro uklopili s tom prvom suradnjom, nakog čega smo jednostavno nastavili raditi skupa.

Nakon što su objavili pjesmu „Valovi“, ljudi su ih zvali za nastupe, ali nisu bili spremni na to sve odjednom. Zala dodaje da je prihvatila uraditi nekoliko solo akustičnih koncerata, dok je simultano s Gašperom radila na novom sadržaju, snimanju spotova i uvježbavanju za nastupe. Da zaista najbolje funkcioniraju kao duo, devetnaestogodišnjakinja pojašnjava komentarom da nastupati sam nije tako zabavno jer uključuje česta putovanja po cijeli dan i čekanje nastupa što jednostavno umara. „Od nečeg što mi je bio vid odmora, iznenada sam se našla u poziciji da nastupam pred publikom, dosta često i kada nisam imala želju nastupati. Nadam se da ću nekada u budućnost ponovno osjetiti želju za solo nastupima. Ipak, trenutno mi najviše odgovara nastupati s Gašperom.“

Od tih prvih dana nastupa do danas, Zala je naučila svirati drum mašinu dok je gitarske dionice prepustila Gašperu koji ima desetak godina iskustva sviranja. Ono čime se posebno ponose kao duo svakako je nivo neovisnosti. Gašper navodi kako svu muziku stvaraju njih dvoje sami, te čak i sampleovi kojima se koriste su njihovi, jer ih je on osobno snimio dok je radio u studiju u Pragu. Na ono što rade gledaju kao na pripovijedanje praćeno glazbom. „Postoji veliki broj muzičara, i sada na slovenskoj sceni, koji znaju svirati mnogo bolje od nas dvoje. Ipak, ja mislim da ako se previše zalazi u tehniku, solaže i brze prelaze, često se zaboravi ispričati priča. Vjerujem da ljudi upravo zbog toga vole našu muziku.“

Odnos muzike i pripovijedanja

Na moje pitanje šta rado slušaju, oboje veoma pažljivo odgovaraju. Gašper naglašava da ne kupe inspiraciju direktno od nekih muzičara, mada ne isključuje mogućnost da ipak neka muzika podsvjesno utječe na njegovo stvaralaštvo. „Da li smo fanovi Glass Animalsa?“, Gašper usmjerava pitanje ka Zali, nakon čijeg potvrdnog klimanja glavom dodaje: „Glass Animalsi su strava! Također, dopada mi se Sohn, ima taj vibe ranih radova od BANKS. Priznajem da imam dozu poštovanja prema pop muzici poput pjesme Starboy, koja je drugačija, to jest prema popu koji je kvalitetan“.

Muzičar kojeg uvijek rado spomenem je Keaton Henson“, dodaje Zala. „On se upravo nadovezuje na priču oko odnosa pripovijedanja i muzike. Keaton nema savršen glas, ali njegove pjesme su sjajne.“

Odnos muzičara i publike

To je poruka koju pokušavamo poslati ljudima, ne moraš biti savršen, ili imati dvadeset godina muzičkog iskustva da bi stvorio nešto. Mi našom muzikom želimo pričati naše životne priče. Teško je znati šta nas čeka na duge staze, ali šta god da se desi vjerujem da kad pogledamo na ono ispričano kroz naše pjesme, uvijek ćemo se rado sjećati“, komentira Gašper, dajući ujedno i objašnjenje čemu muzika i sve što njih dvoje rade. „Mislim da nekako moramo pomoći slovenskoj sceni. Da, radit ćemo par pjesama na engleskom uskoro, ali želja nam je uspostaviti konekciju s mladima.“

Svjesni su da kada je kvalitetna muzika u pitanju, regijom još uvijek vladaju ex-yu imena. No, to bi se po njihovom mišljenju moglo promijeniti s cijelom novom generacijom ljudi koju su upoznali na svojim putovanjima u skorije vrijeme. Mada stidljivo, ipak priznaju da su oni dio te promjene. Zala priča anegdotu s koncerta od prije par sedmica, kada je nestala Gašperova maska. „Ostavili smo je na pozornici nakon nastupa, i kasnije kada smo došli po stvari, više je nismo pronašli. Netko ju je očito uzeo sebi. Teško je reći da je krađa u pitanju jer se na pozornici, osim maske, nalazila i oprema vrjednija od kartonske maske. Mislim da je to za nas znak, da je netko želio imati nešto s tog koncerta“.  

Ovaj vrtuljak zahtijeva JavaScript

Na pitanje da li bi ih obradovalo kada bi vidjeli ljude u publici kako nose maske za vrijeme koncerta Gašper odgovara: „Maska je krenula kao vid kolaboracije sa firmom Wintercroft na muzičkom videu za pjesmu Valovi, a očito je prerasla u nešto mnogo više. Ne želimo biti samo umjetnici koji su tu na pozornici, a s druge strane su samo ti ljudi koji su publika. Želimo se osjećati kao jedno s ljudima koji dođu na naše koncerte. Sigurno bi bilo jako cool to vidjeti, koliko god mi je to trenutno nezamislivo.“ Na to dalje nadovezuje pojašnjenje kakav bi odnos volio imati s publikom: „Želimo dati priliku drugim mladim ljudima, s jedne strane nama da pomognu, a s druge strane da pokažu ono što rade. Pokušavamo oformiti grupu mladih kreativnih ljudi, koji će stvoriti nešto zajedno, dijeleći ljubav ka muzici“.

Slušajući o prilikama koje im se trenutno nude, gledajući njihov skromni ali strastveni pristup prema onom što rade, za kraj sam ih pitao da zajedno sroče savjet za nekog tko upravo sada sjedi u svojoj sobi, pokušava naučiti gitaru i možda snima svoje prve uratke za Instagram i YouTube.

„Radite ono što volite jer to je najbitnija stvar. Ako kreirate nešto što ćete vi cijeniti, sigurni smo da će se pronaći ljudi koji će poštovati vaš rad. Ne biste trebali stvarati kako bi impresionirali nego impresionirajte sebe. Jednostavno, uživajte i radite ono što volite.“

 


Naslovna fotografija MNJACRP (instagram)

Najčitaniji tekstovi

Kako do pripravničkog u Bosni i Hercegovini?
Premotaj: Žene u BiH - od Kraljevine Bosne do danas
Call centri: ZA ili PROTIV?
Patrijarhat na mojoj koži
Intervju s Jovanom Gajović, psihologinjom i psihoterapeutkinjom u edukaciji: „Bez zakona o psihoterapiji, važno je da klijenti budu informisani da li radimo u skladu s etikom naše profesije“
Neka razmišljanja o ulozi nauke u bosanskohercegovačkim uvjetima
Iskustva banjolučkih studenata s "neperspektivnih" i "najtežih" fakulteta
Da li je Zemlja ravna ploča?
Gdje kupiti proizvode jeftinije i do 90 % od redovne cijene - Food Outlet Yumm
Bolesti modernog doba: Multipla skleroza ne bira, ona se samo dogodi
More Stories
Sa politikom na Ti – 6. redovna sjednica Općinskog vijeća Konjic – budžet i mladi