Rupi Kaur – fenomen Instagram pjesništva

Internet i društvene mreže, odnosno lakši i brži pristup informacijama, ostavile su posljedice u skoro svim segmentima svakodnevnog života. Nisu zaobišle ni oblast umjetnosti i kulture, u kojima su se razvojem tehnologije javili i novi oblici izražavanja. Sve do prije nekoliko godina, bilo je skoro pa nemoguće da zbirka poezije bude prodana u nekoliko miliona primjeraka, zadrži se na listi bestselera New York Timesa sedmicama, te bude prevedena na više svjetskih jezika, odnosno postane istinski izdavački fenomen.

Upravo se to desilo s debitantskom zbirkom poezije „Milk and Honey“, insta-pjesnikinje Rupi Kaur, koja na svom Instagram profilu trenutno ima više od tri miliona pratilaca.

Početak insta(nt)-karijere

Rupi Kaur je autorica, specifična ne samo po svojoj kratkoj poeziji, nego i po vizuelnom identitetu svoga rada, jer se pored pjesme često nalazi i ilustracija koja predstavlja neku asocijaciju na tematiku iz stihova. Međutim, veoma je zanimljiv način na koji je ova autorica, jedinstvenog umjetničkog izražaja, postala poznata na društvenoj mreži Instagram. Naime, Kaur je na sebe privukla pažnju javnosti kada je na svom profilu objavila sliku na kojoj leži na krevetu, dok joj je na hlačama i posteljini bio vidljiv trag menstrualne krvi. Fotografija je uklonjena s njenog profila, jer nije u skladu s pravilima objavljivanja na toj platformi. Prostije rečeno – smatrana je neprimjerenom.

Iako je fotografija predstavljala rad za njen projekat na koledžu u sklopu kojeg je trebala da izazove određeni tabu u društvu, nakon ponovne objave na profilu, Instagram je istu uklonio po drugi put. Na kraju im se morala obratiti pismom, u kojem ih je optužila za cenzuru. Tek nakon toga je uslijedila isprika navedene društvene mreže i ponovna objava fotografije na njenom profilu.

Tim činom, Kaur je postavila važno pitanje – kako može biti zgražavajuće nešto što je u potpunosti prirodno za svaku ženu? Kako par kapljica krvi privuku ogromnu pažnju javnosti, dok se o ozbiljnijim temama kao što su silovanja, drugi eksplicitni sadržaji i nasilje – šuti?

Žena, seksualnost i nasilje: u fokusu

Rupi Kaur potiče iz indijske porodice koja se devedesetih godina doselila u Kanadu. Upravo su indijska tradicija i običaji, kao i položaj žene u društvu u kojem je manje vrijedna od muškarca, postali osnov iz kojeg su nastali njeni prvi stihovi. Pjesnikinja u svom izražavanju ne izbjegava ni najtamnije dijelove tradicije Indije, pri čemu se naročito ističu stihovi o još uvijek prisutnom običaju ubijanja gotovo svakog ženskog djeteta nakon rođenja prve djevojčice, jer je jedno žensko dijete u porodici i više nego dovoljno.

Kaur se pri tome bavi pitanjima ženstvenosti, seksualnosti, zlostavljanja, silovanja, rasizma, alkoholizma, odnosno temama koje u mnogim društvima današnjice često nailaze na zataškavanje i prividnu nezainteresovanost, kako javnosti, tako i medija.

Uz ovu tematiku, rad autorice obiluje i nizom stihova o današnjoj emigrantskoj krizi i odnosu političara prema toj temi, čime se više ne dotiče samo tematike koja se odnosi na ženu i žensko tijelo, nego piše i o ostalim pojavama koje se javljaju iz drugih glasova. Prije nekoliko godina, još u začetku svoje karijere, Kaur je napisala pjesmu o genocidu koji je izvršen u Indiji, gdje naročitu pažnju posvećuje silovanim ženama, mučenju i ubistvima njihovih muževa i djece, te piše o tome kako su te žene, iz traumatičnih iskustava, izašle nježne poput mlijeka i meda; upravo je po njima nazvala svoju prvu zbirku.

bol, ljubav, slom, lijek…

Prvi ciklus zbirke „Milk and Honey“, „the hurting“, govori o odrastanju žene za koju su predviđeni tačno određeni obrasci ponašanja nastali pod uticajem tradicije, običaja i patrijarhalne sredine – rad u domaćinstvu, nemogućnost slobodnog izražavanja misli i osjećanja, uloga ženskog tijela kao objekta za tjelesno naslađivanje muškarca i rađanje djece. Autorica se ne ustručava govoriti i o naročito osjetljivim pitanjima kao što su seksualni odnos, silovanje, zlostavljanje i spoznaja vlastitog tijela.

U drugom dijelu, „the loving“, zastupljeni su stihovi koji govore o tipičnom ljubavnom odnosu i strasti između žene i muškarca, pri čemu autorica obuhvata kako emocionalnu stranu ljubavi, tako i onu tjelesnu, koja se očituje u nizu erotskih stihova. Treća cjelina „the breaking“ govori o raspadu odnosa, uslijed nerazumijevanja i nemogućnosti pronalaska zajedničkog jezika među ljubavnicima, te se ujedno javlja i pitanje značaja izgradnje samopouzdanja za ženu. 

U završnom ciklusu pod nazivom „the healing“, autorica se vraća na neka od prethodno obrađenih pitanja, uz stihove koji govore o samospoznaji i samoljublju.

poezija

ili

brend?

Pjesnikinja je ubrzo naišla i na nemali broj negativnih kritika koje se odnose na njen rad. Počevši od naslova prve zbirke poezije „Milk and Honey“, naišla je na stavove da je taj naziv déjà vu, kao i da je autorica previše slobodna od bilo kakvih formalnosti kod pisanja svoje poezije, jer ne drži do metrike, ritma i pravopisnih pravila, a pjesmama ne daje naslove, nego se oni ponekad javljaju pri dnu, prije kao svojevrstan zaključak, nego kao naziv pjesme. Pored toga, kritiku nisu mogli izbjeći ni njeni stihovi, za koje mnogi kritičari drže da nemaju književno-umjetničke vrijednosti, zbog odviše jednostavnog stila pisanja, gdje je pjesma zapravo samo jedna rečenica, kao i zbog direktnosti u samoj poeziji, bez ostavljanja čitaocu prilike da se zamisli i zapita o tome šta je pjesnik htio da kaže. Također, neki su stava da upravo popularnost, kao što je to slučaj s Kaur, ne znači uvijek i kvalitet sadržaja koji se nudi, odnosno da je u njenom slučaju došlo do svojevrsne precijenjenosti rada, a pojedini su istrajni u stavu da njen rad ne zaslužuje da se naziva poezijom. Nije ga tako zaobišlo ni ismijavanje; čak je objavljena i knjiga o tome pod nazivom „Milk and Vine“, koja je ubrzo postala bestseler na Amazonu.

Dok njenu poeziju s jedne strane pojedini drže za odviše jednostavnu, autorica smatra da su njeni stihovi neposredni i pristupačni za širu publiku. Prije objave prve zbirke poezije bila je odbijena u velikom broju izdavačkih kuća, sve dok se nije odlučila da će prvu zbirku objaviti samostalno 2014. godine. Nakon godinu dana, porastom popularnosti, uspjela je pronaći izdavača. Nedugo zatim, objavila je i drugu zbirku poezije „The Sun and Her Flowers“ koja, iako nije dosegla uspjeh prve zbirke po broju izdatih i prodatih primjeraka, jeste podstakla daljnji rast popularnosti. Da li je zaista riječ o radu kojeg bez sumnje možemo nazvati poezijom novog doba ili se radi o dobro koncipiranom brendu, ostat će otvoreno pitanje.

Stavljajući suprostavljena mišljenja o djelu Rupi Kaur po strani, potrebno je istaći da ono zavrjeđuje pažnju najvećim dijelom zbog toga što govori o mnogim tabu temama, o kojima umjetnici, a naročito umjetnice, do sada nisu mnogo govorili/e, pogotovo ne na način kao što to čini Kaur – spajajući riječ i crtež u jedinstvenu i jasnu poruku.

*Fotografije preuzete sa instagram stranice Rupi Kaur

Najčitaniji tekstovi

Kako do pripravničkog u Bosni i Hercegovini?
Bruno Jelović: Želja mi je osnovati azil za napuštene životinje
Premotaj: Žene u BiH - od Kraljevine Bosne do danas
GDJE OTIĆI: Planinarski domovi nadomak Sarajeva
„Zdravo da ste“: Neophodno je da radimo svi zajedno kao partneri na izgradnji i prihvatanju vrijednosti koje se temelje na našim različitostima
Mostovi društva
Fedor Marjanović: Tradicija protiv žene
Specijalka Matea Miličević: Nekad se radi o sekundama kada morate donijeti odluku
Putovanje u Pariz: Savjeti za potpuno uživanje!
Kaniranje: Zamjena za tetovažu, ali i mnogo više od toga
More Stories
Zašto su mobilni telefoni sve skuplji?