Hikikomori ili pustinjaci savremenosti

Savremeno doba je povezalo čovječanstvo više no ikada prije, a globalizacija uz sve svoje stranputice ide nezaustavljivim tokom, no uz sav taj tehnološki napredak, epidemija usamljenosti se širi svijetom.

Piše: Sandro Hergić

Najdrastičniji primjer jeste Japan, gdje je ova pojava prvi put detektovana i dobila naziv hikikomori (bukvalno značenje jeste povući se u sebe). Iako nema tačnih podataka, vlada Japana pretpostavlja da u toj zemlji postoji milion i po do dva ovakvih slučajeva; tačan broj je nepoznat budući da njihova izolacija od spoljašnjeg svijeta onemogućava precizne podatke.

Hikikomori su većinom muškarci od 18 do 30 godina koji vlastitu kuću ili čak i sobu nisu napustili duže od šest mjeseci, a mnogi od njih finansijski potpuno ovise od pomoći roditelja i nisu dio radne snage. Uzroci ovakvog ponašanja su prema mišljenju struke kompleksni – izuzetno nemilosrdna radna etika u Japanu, društvo koje je prilično konformističko i gdje je kolektiv iznad individue, gdje se svako odstupanje od društvenih normi smatra devijacijom… Slična pojava je zabilježena i u drugim azijskim državama (Južna Koreja, Kina) što je mnoge navelo na misao da je riječ o kulturološki uslovljenom fenomenu, ali da li su stvari tako crno-bijele?

Covid-19 je ubrzao proces usamljenosti

Zapadna društva imaju rekordan broj samačkih domaćinstava u svojoj istoriji, čak 45 % stanovnika Velike Britanije se ponekad osjeća usamljeno, a ovim fenomenom je posebno pogođena milenijska generacija (rođeni između 1981. i 1996.). Ne postoji jedinstven ili jednostavan odgovor zašto je to tako, no bitno je napomenuti da je to generacija poslovno i privatno vezana za online svijet i mnogo je direktnih međuljudskih interakcija zamijenjeno onima u virtuelnom prostoru, a pandemija Covid-19 je samo ubrzala ovaj proces.

Tako da dolazimo do paradoksa – nikada više ljudi nisu komunicirali na dnevnom nivou, poslovno i privatno, čak i kada smo sami mi to uistinu nismo jer smo s desetinama poruka i mailova kojima moramo posvetiti pažnju. Ovakav vid komunikacije naravno nije u stanju nadomjestiti onu u realnosti, tako se stvaraju neke vrste parasocijalnih društvenih veza, instant  komunikacije. Korijene ove pojave valja tražiti i u nesigurnim poslovima i uslovima rada s kojima se mlađa generacija susreće (prva generacija koja je siromašnija od svojih roditelja), a sve to zajedno doprinosi osjećaju krivice i očekivanja što može doprinijeti povlačenju iz društva.

Servis za usamljene

U istraživanju koje je proveo britanski „The Prince’s Trust“ pokazalo se da je alarmantan broj mladih ljudi izgubio osnovne socijalne vještine poput sticanja prijatelja, a da su u međuvremenu za vrijeme koronavirusa izgubili one koje su imali. U nekim zemljama postoje servisi koji spajaju usamljene ljude; tako je zanimljiv društveni eksperiment u Holandiji povezao usamljene mladiće i djevojke s ljudima u staračkim domovima koji takođe pate od usamljenosti. Bilo bi pogrešno svesti povlačenje mladih iz društva na nove tehnologije budući da virtuelno i online, koliko god imalo otuđujući karakter, isto tako može pomoći usamljenim ljudima da se takoreći ponovo povežu s vanjskim svijetom i da bude premosnica k ponovnoj integraciji u društvo. Danas pak postoji mnogo online savjetovališta gdje kvalifikovani terapeuti mogu da pomognu ljudima, da naprave iskorak k vanjskom svijetu.

Ne treba upadati u moralnu paniku u vezi tehnologije i otuđenja mladih budući da je riječ o procesu koji je star koliko i čovječanstvo i koji se ne može zaustaviti (slični argumenti su iznošeni protiv radija i televizije kada su ušli u masovniju upotrebu). Problemi postoje, no neki autori upravo smatraju da ono što nam se danas čini otuđenjem ili pak samoćom nije ništa drugo do proces adaptacije na nove tehnološke, a samim time i kulturne trendove. Online prostor je tako dvosjekli mač – utjeha, ali i izvor nezadovoljstva ljudi.

Karl Marks o otuđenju

Jedan od primjera: Alijenacija kao fenomen nije toliko nova budući da joj je još Karl Marks posvetio bitan segment svoje misli. Po Marksu, otuđenje radnika u kapitalizmu se odvija na više nivoa – otuđenje radnika od proizvoda svoga rada, radnog procesa, drugih radnika i naposljetku sebe samoga. Iako nas dva vijeka dijele od ove misli i društveni kontekst se dosta promijenio, marksistička analiza još uvijek može biti dijagnostički alat za fenomen otuđenja.

Masovna kultura i kulturna industrija kasnog kapitalizma (radio, televizija i odnedavno društvene mreže) su transformisale već postojeći kult obožavanja bogatih i slavnih, čitava klasa influensera koja se nedavno pojavila a koja u suštini prodaje nedostižnu estetiku, stil života. Ovaj nevjerovatni društveni pritisak kod mladih ljudi može stvoriti utisak da nisu dovoljno lijepi, uspješni za današnji svijet i imaju strah od odbacivanja.

Usamljenost ili pak bijeg od svijeta je tako neka vrsta nezdravog individualnog protesta protiv sistema za koji smatraju da ih je iznevjerio i kojem naprosto nisu dorasli. Ovakva vrsta reakcije u svojoj suštini nije produktivna niti zdrava budući da vrijeme, ali i društveni procesi nezaustavljivo idu naprijed i mimo njih. Što duže bivaju izvan sistema, to je reintegracija u njega teža.

Najčitaniji tekstovi

Kako do pripravničkog u Bosni i Hercegovini?
Koji fakultet upisati – državni ili privatni?
Call centri: ZA ili PROTIV?
Bruno Jelović: Želja mi je osnovati azil za napuštene životinje
Mostovi društva
Zašto mi biro ne da da zarađujem više od 208 KM mjesečno?
„Postala sam svjesna svoje bolesti kad sam krenula na terapije“
Udruženje za prevenciju ovisnosti NARKO NE
Zašto muškarci (ne) vole kučke?
GDJE OTIĆI: Planinarski domovi nadomak Sarajeva
More Stories
Moja priča dublja je od najdubljeg mora, ljubav mi je šarenija od najšarenijeg leptira