BILLAIN – Bh. producent & serijski ubica beatova

Cijepanje atoma u CERNu je roštilj u poređenju sa Bilijevim beatovima i produkcijom. Otac.

Ovo je jedan od komentara ispod Billainovih pjesama na Youtube kanalu. Čovjek koga ćete naći na UKF playlistama, a mogli ste čuti i na “BBC-radiju 1” jeste (plot twist) – Sarajlija. Mindblow, da. Billain je, ustvari, Adis Kutkut, muzički producent, DJ i dizajner zvuka.  Bolje rečeno, virtuoz zvuka. Prvi put kada sam čuo njegove pjesme nisam ni pomislio da je “naš”. Jednostavno, zvuči svjetski. A i razmišljao sam – pa ko se još u Bosni i Hercegovini bavi drum and bassom. Čuli ste ga i na trakama Ede Majke, Kontre, ali i Bože Vreće. Zato “Bilija” nije moguće ukalupiti u jedan žanr.

KARIJERA

Adisov prvi korak s kreativnim stvaranjem nije bila muzika. Bili su grafiti. To je bio njegov odgovor na stanje u BiH. Ratno i poslijeratno. Tadašnji (nažalost, i sadašnji) kontekst “tamnog vilajeta” može se osjetiti u njegovim pjesmama. Nakon toga se razvilo interesovanje za različite žanrove i putanja kreće sa hip-hopom, prema kojem Billain i danas gaji ljubav. FM Jam fanovi to dobro znaju. Kao neko ko “nema mira” (u pozitivnom smislu) nastavio je istraživati i sebe i muziku, što ga je odvelo do tehno zvuka. Godine 2000. postao je dio kolektiva “Kontra”, koji je radio na širenju drum&bass kulture. Tada je Adis miksao svoje prve D&B beatove, ne sluteći gdje će ga to odvesti.

Egzibicionističi pristup muzici pomogao mu je da stvori sopstveni kreativni identitet kao producent. Postao je prepoznatljiv po beatovima oštrim kao žilet. I to ne onaj koji prijanja koži, ima gelove da lakše “klizi”. Njegovi beatovi sijeku matricu. Kjubrikovski precizno!

“VOZI” DOBRO, BILLY, je li tako?

Poznavaci muzike primijetiće prizvuk i Prodigyja, breakbeat legendi koje su imale uticaja na formiranje Adisovog stila! Dominantni žanr Billyevih pjesama je neurofunk, podvrsta drum&bassa, koja porijeklo vodi iz Londona. Kao i sva  dobra underground muzika. Njegov talenat su prepoznale i inostrane izdavačke kuće kao što su Syndrome Audio, Citrus, Rise Audio, Bad Taste recordings te Skrillex-ova OWSLA.

SARADNJA SA BH MUZIČARIMA

Billain nije jedan od onih EDM DJ-eva ili producenata što ima 300 gigova u godini, leti privatnim avionima i slično. Njegova odluka je bila da ostane u Sarajevu, gdje će se posvetiti svom umjetničkom razvitku.  Naravno, pomenuta ljubav prema hip-hopu morala je isplivati na vidjelo. Saradnja sa FM Jam Records počela je 2005. i 2006. godine na albumima Frenkija “Odličan CD”,  te Glavatara, “Stig’o ćumur”.

Lični pečat i prepoznatljiv tamno-agresivni zvuk odlično su “legli” na brutalne versove Ede Majke, te dali žanrovsku fuziju u vidu albuma “Štrajk mozga”. Imaš ti šta para, Panika, Moj DJ – samo su neki od hitova koji su se izdvojili.Uslijedila je saradnja sa Kontrom na Velepodaji, te EP #DNA sa Frenkijem u izdanju FM Jam Records.

Kolaboracija sa Frenk the Tenkom nastavljena je i na albumu Reexperience 2015. godine. Oldschool, boom bap rap i scratch-ovanja se integrišu sa dropovima, synth linijama, te energičnim bpm-om, dajući žanrovski miks, unikatan.

No, Adis Kutkut nije stao na tome. Eklektični spoj dubstepovskog prizvuka sa opijajućim vokalom Bože Vreće kreirao je neovozemaljski hit “Sahtijan”. Demonstrirajući još jednom da “osjeća” muziku svim svojim čulima, Billain oblači bosanskohercegovački sevdah u do tada neviđeno ruho. Mistično, avangardno i na trenutke mračno! No, činjenica je – kada Adis Kutkut radi produkciju – vi dobijate do tada neviđenu, endemsku muzičku vrstu. “Last time something dropped that hard, Japan surrendered” –  možda je i najbolji opis šta se desilo.

Edo Maajka je u versu za “Gdje je ta bina” dao recept kako napraviti hit u Bosni i Hercegovini:

“10 puncheva po dahu,

Skuham frreestyle na sabahu,

Stavi kocku šećera i jednog Billaina u prahu.”

FUTURISTA I SINESTETA

Sem produkcije, DJ-inga i dizajna zvuka Adis radi i kao vizuelni dizajner, kreira kratke filmove sa tematikom umjetne inteligencije, te tehnološkog singulariteta. Iskreno, kako uspijeva sve ovo – ne znam. Jedino objašnjenje jeste da je on sinesteta. Čovjek koji čuje boje i oblike, a vidi zvukove.  Preplitanje osjetila omogućava Billainu da nam pruži proizvod koji je višečulan, multidimenzionalan. U pjesmi, filmu, karikaturi – name it, he has it.

“Psihoakustična kontroverza koja se bavi alternativnim neuronima koje ljudi izbjegavaju, jer se ponekad boje ’novoga’. Apstrakt uma, kanaliziran u medijima za individualni varijabilni doživljaj. Nešto novo, je l’ zvučno ili tehnički u produkciji. Groteskno, odnosno sutrašnje” – u intervjuu za Redbull.com Adis “objasnio” !

Nažalost, moramo se dotaći i malo šire slike i pozicije kako muzike tako I drugih vrsta umjetnosti u Bosni i Hercegovini. Sam fakt da je Billain poznatiji u Evropi i svijetu nego u BiH pokazatelj je da kultura slušanja ovdje i dalje kaska. Da je muzika pomalo zaglavljena u tranziciji, te da futuristički stil, koji neosporno Adis Kutkut njeguje, nije poznat uhu širih narodnih masa. Žanrovi poput drum&bass-a i dubstep-a traže svoje mjesto, formirajući partnerstva sa repom i hip-hopom, infiltrirajući se kroz kanale poznate slušaocu, te mlađoj generaciji, koja je zaražena nekvalitetnim trešom, nude nešto da ih razdrma, zapali sinapse.

Na početku pjesme “Gdje god su moji” možemo čuti kultni citat “Ubiće ga BILI kao zeca” (iz “Maratonaca”). I to Billy zaista i radi. Ubije beat. Samelje ga i pojede za doručak. Bez hljeba. Na prazan stomak.

A mladi u BiH gladni su dobre muzike – predugo smo na dijeti! Zato, Billy, nastavi da melješ!

One love

*Naslovna fotografija preuzeta za kanala UKF Music

Comments are closed here.